Hej,

Ursäkta svenskan om det inte blir helt tydligt vad jag menar... (engelsman)
Vi ska renovera i källare med ett nytt badrum inkl. bastu. Jag har läst massor tråd, byggbeskrivningar, Tylös rekommendationer, Harvias... bastupunkten mm. Men jag blir bara förvirrad.

Oavsett bastufolie eller ej, kommer bastun byggas som ett rum-i-rum så det blir en luftspalt runt om 3 av 4 bastuväggar + taket. De 2 röda yttreväggar är betong, med dranering och isolering på utsidan. Jag är inte säkert om vi kommer att ha tätskikt i hela rummet - men definitivt dusch området, detta innebär även den delen av den gröna väggen i duschen.

Det blir som sagt, en luftspalt mellan 3 bastu vägg & tak mot de andra vägg/tak i själva källaren. Den fjärde bastu vägg blir även en vägg i badrumsdelen. Denna vägg kommer att kaklas.

Nu till mina frågor:
- folie eller ej? Helst vill jag kör med folie för att ta bort risken för att fukt ska vandra ut från själva bastun, däremot är det inte så bra att ha folie och tätskikt på den gröna väggen - eller räcker det att längst upp på det gröna väggen att den är öppen mot luftspalt vid taket?

- då den gröna väggen "stänger in" bastun, behöver jag ventilera den utrymme som skapas av luftspalten, eller räcker det att luftspalten finns för att eventuellt fukt ska torkas bort?

TACK på förhand.

3D-ritning av en källarvåning med planerat badrum och bastu, inklusive mått och layout.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
I Princip så ska du ha luftspalt så mellan isolation och den grøna väggen med tätskikt också. Alla sådana spalt måste vara ventilerade. T.ex. at du har en spalt överst mot tak på den gröna väggen och döljer detta bak en list. ev. kan du ha liknande løsning til høger om dörren i vägghörnet i tillägg.
Løsningen är den samma som vid bruk av folie. Det är et par punkter här :
1) om du använder folie så måste du använda det i HELA rummet och det måste vara tätt.
2) spalten ska vara luftat oavsett folie eller inte.
3) spalt mot duschvägg också

Nu tycker jag at lösningen i detta fallet är uppenbar. Du har betongväggar överalt, bygg duschväggen i tegel eller leca och klä hela rummet med SPU (eller Kingspan isolation nuförtiden) sauna-satu. Då slipper du att tänka på spalter hit och dit samt att alt i väggarna och tak blir helt oorganiskt och isolerad och risk før skador/felkonstruktion blir borta. förenklar kontruktionen kolossalt.

MVH
Sakke
 
Hej Sakke,

Tack för svaret. Har precis diskuterat med en kollega som också bygger bastu i källare. Vi kom fram till ungefär samma slutsats - att jag behöver en luftspalt mellan duschvägg och bastuvägg (på den gröna delen).

Har nu kollat lite på SPU sauna-satu. Det är en bra idé som du säger, men jag hänger inte helt med - menar du att SPU kan läggas direkt mot betongen? (eller bara direkt mot en lecavägg och sedan med luftspalt mot de andra betong vägg/tak?)

Tack
//Mark
 
Om huset är riktigt dränerad med torr vägg och utvändigt isolerad så bör man kunna bara lägga skivorna direkt på betongen. Har man konstruktion (gammal grundmur) där det är risk för kapillärt upsug så rekommenderas väl en modifierad lösning. Minns inte hur denna var, tror de rekommenderade ngn form av ventilerad kanal nederst på väggen. Jag har bastubygg på gång i källaren och har för avsikt at bygga så.
Men ja, om du bygger duschväggen i oorganisk material(vilket jeg skulle göra iaf) så är väl en hybrid med SPU mot duschvägg og vägg med luftspalt i resten en möjlighet. Många menar folie inte behövs, jag menar att den gör inte skada, men ger extra säkerhet, medan bastuvägg utan folie kan ge kondensproblem, specielt tak där damptrycket är högst.
Mvh
Sakke
 
Redigerat:
Ok.... ventilationen blir jag inte klokt på....

3D-ritning av en badrumsplanlösning med indikationer för ventilationssystemet samt måttangivelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vi komma att bygga upp en stomme och sedan isolera med antigen mineralull eller SPU-sauna. Luftspalten bakom stommen kan ventileras ovanför dörren.

Tillluft till bastuaggregat (som sitter på väggen till höger om dörren) blir antagligen under dörren (då dörren och aggregat blir ganska nära).
Frånluft är min nästa huvudverk... vi har mekanisk frånluft som kommer från taket/resten av huset i hornet längst bort till höger. Sedan går en kanel till tvättstugan (det blåa i bilden).

Vi behöver frånluft i tvättstugan, i badrums delen och även bastun - men hur ska frånluft från bastun fungera? En extra uttag i ventilationskanallen (blå), eller använder frånluft i badrummet? I så fall måste jag ta en kanal inifrån bastun och ut genom den gröna väggen.

Samma fundering hade MickeK
MickeK skrev:
....Jag har mekanisk ventilation i hela huset med frånluft i badrum och tvätstuga. Är dock lite tveksam hur detta ska fungera med två sugande frånluft i badrum och tvättstuga och sen en bastu mittimellan som ska ventileras :blushing:. Hur vet jag att luften kommer gå in rätt väg i bastun och inte tvärt om, och att det överhuvudtaget kommer in luft?? Jag antar att det är varm luften från aggregaten som stiger uppåt som skapar suget och cirkulation i bastun. Att den då suger in luft från närmast hål. Dvs under dörren i mitt fall.... Jag tror att det kan funka.

Som ni övriga skrivit så tror jag att det fungerar med olika lösningar och den "gamla" traditionella med frånluft uppe i taket har ju fungerat förr...:rolleyes:
och Majken... ¨

Majken Karlsson skrev:
MICKEK: Intressant, jag bygger ganska lika. ....
Jag ska nu riva ur badet och bygga en bastu inne i badrummet. Jag tänkte bygga ett hus med 2 cm spalt runt om och ca 20 cm ovanför. Mitt återstående problem är frånluften. Jag kommer dra ur den under laven, men räcker det att leda ut den mellan bastuns yttervägg och badrummets innervägg? Eller ska jag leda upp den mot takfläkten? Eller tillochmed ut i den?

Jag kommer ha "rå" isolering som yttervägg på bastun ut mot badrummets innervägg, dock med 2 cm luftspalt. Vad händer om jag släpper ut fuktig bastuluft där?

Fläkten i huset är stark, på 2 vuxna och 1 litet barn funkar det på min, men kör nästan alltid medel. När jag haft många gäster, ca 10 st, kör jag max.

Huset byggt 2007.
Men de fick ingen svar. :(
 
Var är tilluften?
Utmaningen i många svenska hus är ju at det bara är frånluftsventilation Det kan bli intressant/svårt med luftsirkulation då du bara har sug, Både på bad och tvättrum. Du måste ha tilförsel av frisk luft någonstans. Föreställningen att ett elaggregat "suger" luft är ngt överdriven. Ja, det är konvektion av luft genom aggregatet men om man leder friskluft till agg längs golvet så tenderar den kallaste luften ligga just där-på golvet.
Aggregatet placeras altså i det högra nedre hörnet av bastun rätt framför dörren? Glipa under dörren 5-10cm för frånluft (du har ju undertrykk i bad/tvättrum pga maskinell frånluft)
Jag personligen hade nog gjort hål i ytterväggen över aggregatet och tagit frisk uteluft där. Då drar undertrykket luft inn över aggregatet och den "ramlar ned mot stenarna¨- värmen från agg. tar den med sig upp och sprider friskluften i bastun. Frånluft blir då under dörren.
Sätt en stängbar ventil i öppningen så att kall uteluft inte dras inn när man inte badar.
Annan variant är ett "självdrag" innanför badrums/bastukomplex. då har du frånluft 20 cm ned från tak, då diagonalt över från aggreagat. Då måste du ha ventilen på väggen där du har dusch , tilluft under dörren. Då tror jag luftsirkulationen blir ngt dålig, men kan funka i och med att värmen trots allt gör att luft flyttar sig mot kallare luft/uppöver.
Om du har bestämt dig över vilket aggreggat du ska ha så har de flesta aggregattilverkare flera förslag til ventilation i monteringsanvisningarna (iaf Harvia och Helo har tydliga teckningar - dessa finns också att lasta ned på respektive producentens hemsida)
MVH
sakke
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.