Jag ska bygga en bastu som man når direkt från tomten - dvs det kommer inte att finnas något relaxrum el dyl och därför heller ingen sedvanlig innerdörr. Tacksam för råd vilken dörr jag ska köpa som fungerar både som ytterdörr och bastudörr. (Vill ha glas i dörren.)
 
Den enda dörr du ska välja, och speciellt när du använder den som ytterdörr, är en med metallram så att du inte riskerar att dörren sväller och inte går att öppna. Alltså är det en bastudörr du ska ha, med tillhörande karm kanske ka tilläggas. De är säkra ur den synpunkten.
 
En bastu dörr får väl inte vara låsbar, om du nu skall ha den utifrån så kanske det blir ett bekymmer?
 
Hej och tack för svar från er bägge. Ska checka vad det finns för dörrar (tips emottages både vänligt och bestämt...) med metallram. Eftersom jag bor på en liten vindpinad ö ute i skärgården behöver inte dörren lås;-)
 
Hej Stefan, har du hittat någon bra dörr. Jag har samma behov men jag behöver kunna låsa.
 
Det blev till slut en lösning med innerdörr... Kollade dock saken med flera byggvaruhandlare, och alla tyckte att jag skulle köpa en enkel och billig förrådsdörr - gärna med metallkarm. Lycka till!
 
  • Gilla
mejner
  • Laddar…
Blir tokig av detta. Jag är i samma situation, behöver inte kunna låsa men vill ha en dörr mellan varm bastu och kall uteluft (ingen relax/sval). Helst med halva glas.

Förrådsdörrar klarar ju bara 10 eller 18 graders skillnad.
 
mejner mejner skrev:
Blir tokig av detta. Jag är i samma situation, behöver inte kunna låsa men vill ha en dörr mellan varm bastu och kall uteluft (ingen relax/sval). Helst med halva glas.

Förrådsdörrar klarar ju bara 10 eller 18 graders skillnad.
Hittade du någon? Jag är på samma resa nu.
 
Brainspace Brainspace skrev:
Hittade du någon? Jag är på samma resa nu.
Har inte hittat någon, bygget pågår långsamt.

Du blir säkert klar innan, skriva gärna om du hittar något bra.

Min bästa lösning är bara en vanlig bastudörr med små glaspartier.

Hittade ingen som ville sälja en bastudörr med glas som står som ytterdörr.
 
mejner mejner skrev:
Har inte hittat någon, bygget pågår långsamt.

Du blir säkert klar innan, skriva gärna om du hittar något bra.

Min bästa lösning är bara en vanlig bastudörr med små glaspartier.

Hittade ingen som ville sälja en bastudörr med glas som står som ytterdörr.
mejner mejner skrev:
Har inte hittat någon, bygget pågår långsamt.

Du blir säkert klar innan, skriva gärna om du hittar något bra.

Min bästa lösning är bara en vanlig bastudörr med små glaspartier.

Hittade ingen som ville sälja en bastudörr med glas som står som ytterdörr.
Är i lite samma sits och jag funderar på den här. Ram av fyrkantsrör borde väl innebära mindre risk för att den sväller av fukt från utsidan. Isolerad och en del glas varje fall. https://www.bygghemma.se/kok-och-ba...uClbt-DcLvByfWV6vtoeS_YvV1m88TCRoCOxkQAvD_BwE
 
J jMartinV skrev:
Är i lite samma sits och jag funderar på den här. Ram av fyrkantsrör borde väl innebära mindre risk för att den sväller av fukt från utsidan. Isolerad och en del glas varje fall. [länk]
Precis den jag har landat på.
 
mejner mejner skrev:
Precis den jag har landat på.
Okej! Skriv gärna hur det går när du blivit klar. Min tanke är att måla dörren utvändigt och vaxa den invändigt. Förhoppningsvis fungerar det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.