Har börjat spåna på hur jag ska gå tillväga med bastubygget som ska bli av i vinter. Det är i en uppvärmd villa, i ytterhörn med 2 ytterväggar. På golvet är det nygjuten (2014) platta och uppvikt våtrumsmatta. Ytterväggarna är orörda med spånskivor - plast - reglar/isolering. I taket så är det glespanel med plastfolie och sedan lösull.
Huset är byggt -88, och jag kan inte riktigt lita på att den befintliga ångspärren är utförd efter konstens alla regler, i skarven mellan vägg/tak så är det på många ställen knappt något överlappning, och ingen tejpning.
Har lite planer på att kapa av spånskivorna på ytterväggarna just ovanför den uppvikta plastmattan, riva bort den gamla plastfolien och ersätta den med bastufolie - spont - panel.Bastufolien tänkte jag ansluta mot plastmattan mha tejp.
Men hur f-nken gör man i taket då, blir ju lite svårt att ansluta mot den befintliga ångspärren i taket. Eller vågar man sätta fast bastufolien mot glespanelen, sedan spont och panel mot det?
Blir ju så att säga en luftspalt på 28mm (28x70mm glespanel 30cc) mellan skikten så det blir ju iaf spalt emellan. Eller kan det bli problem med det upplägget?
Har fler funderingar, men börjar med dessa!!:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.