Hejsan har lite funderingar fortfarande på det här med fristående vedeldad bastu.Har en gammal Hölada som står alldeles lämpligt till nere vid en tjärn.Ladan är timmrad! men gles för genomluftning av höet som förvarades där. ca 20kvm golvyta.Där jag tänkte mig bevara utsidan så gott det går.10kvm bastu 10 kvm relax lutar det åt. Funderingen lyder,Fungerar det att sätta vindpapp direkt mot timmerväggen (gles timmervägg med god genomluftning) sedan regla upp med stående 45/95 isolera mellan dessa.Sen e det frågan ska jag ha någon form av folie som tätar mot isoleringen lr ska jag ha en luftspalt utanpå väggreglarna och sedan spika dit panelen,som i mitt fall kommer att bli stående lockpanel av okantad senvuxen övergrov fura,ca 60cm breda plank,,Tanken är att det ska bli en funktionell och trevlig bastu utan större krav på enorm finish,Golvet blir efter vad jag läst på denna sida oisolerat med ett enklare furugolv (om ingen har ett bra förslag på annat) då varken tid lr engagemang räcker till för en gjutning av en betongplatta så e den varianten avskriven ur planerna iaf,, ska försöka få upp några bilder så kanske det blir lite lättare att komma med förslag...
 
Jag är ju ingen expert men personligen skulle jag vara nervös för sprickbildning etc med så bred plank som panel, blir ju rätt stora temp/fuktväxlingar i en bastu. Dessutom föredrar ju många gran (eller ännu hellre löv) ist f tall som bastupanel pga kådan mm.
Eller kan du verkligen mena 60cm bred ???
 
Redigerat:
Jajjamän 60cm breda frästa spår på baksidan för att minska sprickbildning,men vad tror ni om att inte använda bastufilm mot isoleringen?
 
Vindpapp kan du sätta på den stomme du reglar upp innanför timmret. Se bara till att ha lite luftspalt mot timmret.

Du skall inte använda någon typ av bastufilm eller annan fuktspärr då du bygger fristående i en byggnad som jag förutsätter inte kommer att vara uppvärmd året om. Fuktspärren gör då mer skada än nytta då fukten fastnar där och skapar kondens som i sin tur ger mögel och annat otyg.
Det du kan göra om du vill ha en luftspalt mellan isoleringen och panelen är att sätta masonite mot isoleringen och spikreglar för att få luftspalt till panelen.

Låter som ett underbart projekt, lägg in lite bilder!
 
Ok näe.Det kommer inte att vara uppvärmt forutom en rejäl bastukamin.har rivit av det gammla taket å bytt några takåsar hittils ska försöka få på takreglarna som ska vila på de gammla timmeråsarna å försöka få det någotsånär rakt.Prio 1 är att försöka få på taket i helgen,då det redan ligger 1dm snö på backen så e det lite stressigt.Vad tror ni om att regla upp golvet,cc60 med 150#50 virke och sedan ett enkelt spontat furugolv på det utan isolering dvs,lr blir det för kallt? Har vissa funderingar på att isolera golvet i relax/omklädningsrummet då jag inte tänkte ha nån annan värmekälla än bastuaggregatet bakom skiljeväggen.Har även ställt en vedeldad badtunna på alldeles lämpligt avstånd från ladan och skaffat en bensindriven brandvattenspruta så fyllningen av tunnan tog 10minuter,friskt källvatten vid varje dopp är aldrig fel,=) funderade ett tag på torvtak men det får bli ett projekt till våren.i vinter får det duga med underlags takpapp på osb skivor skarvade på takreglarna cc60 då takets bredd passar alldeles ypperligt när taket blir totalt 490cm och har för mig osb skivorna är 244cm långa.enkelt men funktionellt...
 
Thomas_I skrev:
Du skall inte använda någon typ av bastufilm eller annan fuktspärr då du bygger fristående i en byggnad som jag förutsätter inte kommer att vara uppvärmd året om. Fuktspärren gör då mer skada än nytta då fukten fastnar där och skapar kondens som i sin tur ger mögel och annat otyg.
Om detta tvistar de lärde litegrann, själv ligger jag på runt 70-90% Rh när jag bastar och det tränger ju in mycket fukt bakom panelen när man kastar "löylyä" så jag valde att köra med bastufolie i väggar o tak imin fristående icke-åretruntuppvärmda bastu. Det kan hända att det inte var optimalt men jag tror inte att man kategoriskt ska utesluta fuktspärr. Har varken isolering eller vindpapp heller. I relaxdelen har jag däremot vindpapp, isolering o ingen plast.
 
HMM nä det verkar vara en hel vetenskap det här med bastubyggnationer. har fått lite olika direktiv beroende på vem man pratar med,, nu ska taket på iaf till att börja med, Taket blir kunstruerat såsom så.Att utifrån blir det gammal hederlig pannplåt.Under den bärläkt sen spikläkt,under detta kommer det takpapp sedan osb-skivor(om mina planer går i lås) sedan takreglar 150#50,och 145mm isolering därimellan.under detta planeras att tvärslå 45#45 och isolera med 45mm isolering därimellan,då jag vill ha stående lockpanel även i taket Frågan lyder,ska jag ha fuktspärr? luftspallt? i taket ?
 
Satt och kikade på vilket ved-eldat bastuaggregat jag skulle använda och kom fram till att det verkar vara en djungel av olika lösningar som fungerar mer lr mindre bra.. förslag mottages tacksamt..!!
 
Jag vidhåller min åsikt att du skall skippa fuktspärren då det inte är uppvärmt året runt...
Problemet med fuktspärr i ett ouppvärmt utrymme är att fukten kondenserar där när temperaturen skiljer mellan ute och inne. Titta tex hur det ser ut på fönstret i badrummet när du duschar, i synnerhet vintertid.
Jag har byggt med luftspalt i både väggar och tak men har använt masonite mot isoleringen istället för fuktspärr (plast, bastufolie, el.dyl).

Vad det gäller bastuugn har jag en Tylö/Kastor KL20 som jag tycker funkar mycket bra! Lätt att tända upp, rymlig och rymmer mycket ved, relativt stor glaslucka som ger skönt ljus, relativt stort stenmagasin. Den är på 18Kw och värmer min bastu från +5 till +40gr på första brasan (bastun är ca 8m2/16m3). Tar mellan 1,5-2h att få 75-80gr lite beroende på hur hårt man eldar.
Kika på bygghemma.se de höll bra priser när jag handlade i våras.

1dm snö, härligt! Har lagt på vinterdäck på ena Quattron och väntar på nya däck till den andra sen får det snöa!
 
Redigerat:
Kanon beställer nog en Tylö kl-16 tror den ska passa fint..rökutgången blir rakt ut ur väggen och skortsten på utsidan av bastun,Nått speciellt att tänka på vid monteringen? Nu är det 8grader- å 1.5dm på backen, Inte bara fördelart med att bo på prärien!!!!
 
Låter som ett bra val. Det är väldigt enkelt att välja mellan att ta ut skorstenen i bakkant eller på ovansidan.
Jag rekommenderar dig att prata med din sotare innan du börjar för att slippa överraskningar om de skall komma och besiktiga den. Kan även vara bra att fråga dem om råd även om du tänkt "svartelda"...

Mins jag rätt så skall det vara minst 5cm fritt kring ugnen. Jag har murat på tre sidor om min med lecasten. Bakom är det 19x19x59 och på sidorna 5x25x59.
Bilder i inlägg #38 http://www.byggahus.se/forum/social...a-vedeldad-bastu-badtunna-i-betong-altan.html
Du kan ju även använda minerit, masterboard eller annan skiva av obrännbart material. Då skall du bygga med luftspalter och avstånd enligt tillverkarens anvisningar. Detsamma gäller att det skall vara obrännbart under ugnen.
 
jajjamän.blir en skifferplatta som är avfasad framtill för att så gott det går undvika att sparka in fossingarna i stenen.90x90cm e plattan och 8cm tjock,blir minerit bakom och på sidorna. tänker även sätta en i taket då det blir snetak och iofs tillräckligt avstånd ndå med 140cm till innertaket ovan kaminen.och det där med sotaren lät dyrt så det undviker vi,men några goda råd kan man väll klämma ur dem tycker jag men bygger ndå med förstånd och med goda råd från detta forum,ska ner å ta några bilder i dimman,Blev usla bilder.men inte så lätt med kass mobilkamera och i ett sken från fyrhjulingens lyse,badtunnan syns på en bild med ,,hmmm hur lägger man upp bilder??
 
Skiffer, bra smak! Har oregelbunden skiffer som golv i vår bastu.

Bilder bifogar du genom att trycka på gröna knappen "Posta svar", tryck sedan på knappen "Bifoga filer till inlägget" och lägg till. Simsalabim så kommer bilderna med!
 
Tackar tackar.blir bättre bilder i helgen.
 
  • DSC03639.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC03641.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC03642.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Thomas_I skrev:
Skiffer, bra smak! Har oregelbunden skiffer som golv i vår bastu.

Bilder bifogar du genom att trycka på gröna knappen "Posta svar", tryck sedan på knappen "Bifoga filer till inlägget" och lägg till. Simsalabim så kommer bilderna med!
Bor 2mil från fabriken där man tillverkar offerdals skiffer och har 2 stora stenbrott 5km hemmifrån så skiffer finns det gott om...:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.