Tjena, vi kommer att bygga en bastu och vi behöver inspiration.

Detta är vad vi är ute efter:

Stil: Funkis, annorlunda stil. "Ej friggebodsstuket". Svart, vitt, vitriol...
Storlek: Ca 20-25 kvm
Material: Trä
Tillbehör: Tunna + ett mindre däck.
Uppvärmning: Ved

Allt som leder till länkar, bilder och annan inspiration till vårt kommande bygge tas tacksamt emot. Vet att många studenter på arkitektskolorna experimenterar en del runt denna storlek på "hus". Kontakt eller tips där vore toppen.

Tack
/E
 
Intressant att försöka sig på med funkisstil i en bastu - dock har jag aldrig sett något liknande.

Om man vill skippa inslaget av traäpanel kan man ju alltid kakla väggarna. Har sett det på ett par anläggningar, men vet inte om det ställer andra krav på byggnationen.

Jag antar att du googlat runt en del... Kanske du kan få lite inspiration från denna sida som jag tycker har en del spännande interör. http://www.exacta-sweden.com/default.asp

Vad gäller tunna tycker jag bäst om den modellen som är nedsänkt i altangolvet.

Lycka till.
 
Tack. Håller med om tunnvalet. Det ska vara lätt att snubbla ner och lätt att krypa upp igen.
 
Satsa på att bygga en badtunna av cementringar och plattsätta med mosaik. Har själv ett påbörjat projekt där bara plattsättningen kvarstår men som har avstannat på grund av konvetering till vattenburen värme och samtidigt helrenovering av 2 våningar (ca140m2) i huset. Har lite bilder på bygget av tunnan så här långt om du är intresserad. Tanken är att v'ärma den med en 18kw vedpanna som står utanför och lägre än tunnan. tillopp och retur på vatten kommer upp via PEM-slangar i botten samt att det finns ett 50-avloppsrör i botten där jag tänkt sätta en badkarspropp i en kakelplatta.

Lycka till med bygget som låter intressant!
 
Thomas_I: Det lät fint. Du får gärna visa lite bilder. Hur har du gjort med botten, material? Vi har skogstomt, man kanske skulle sätta grönmelerad mozaik. Smaragd möter svensk gran.
 
@JockeBohlin: Man blir sugen på en fjällsemester. Var i Björnrike för hundra år sedan. Tack för tipset på Baseco.

@Thomas_I: Hur klarar sig mozaik ute när det blir 20 minus samtidigt som man använder karet?
 
Här finns lite bilder och beskrivning: http://www.byggahus.se/forum/social...a-vedeldad-bastu-badtunna-i-betong-altan.html

Botten har jag gjort genom att lägga markskivor med ett lager grus ovanpå 15-20cm tjockt om jag mins rätt.
Där ställde vi sedan den stora cementringen som är 2m diameter och 1,5m hög, godstjocklek på 10cm och en vikt på 3,5ton har jag för mig.
När den var på plats och invägd så skottade vi i mera grus för att få den lilla ringen 1m i diameter och 60cm hög på rätt nivå så vattennivån kommer lagom när man sitter och badar.
Jag fyllde sedan mellanrummet mellan den lilla och stora ringen med mera grus men lämnade 10cm längst upp för gjutning. Botten fylldes även på för att få rätt höjdskillnad från överkanten på den lilla ringen där sitsen blid så fötterna vilar skönt på botten.
Sedan armering och gjutning av botten och sits.

För att sitta lite bekvämare har jag sedan sågat kilar av ytongblock som är fastsatta med frostsäkert fix och för säkerhets skull är det sedan draget två lager med samma typ av gummi/fuktspärr som man använder i badrum. Anledningen är att jag inte vill få in vatten på baksidan av ytongen som kan orsaka froststprängningar.

Vad det gäller plattor/mosaik så se till att de är frostsäkra så bör det inte vara några problem. Kolla för säkerhets skull där du handlar med någon fackman. Samma sak gäller för fix/fog som skall vara frostsäkert som du vill slippa problem.

Hoppas jag inte varit allt för förvirrad i min beskrivning. Var svårt att beskriva momenten men bilderna på länken kanske säger en del...
 
Thomas_I skrev:
Här finns lite bilder och beskrivning: [länk]


Wow Thomas... Grymt imponerad av ditt relax-bygge. Jag tyckte mitt projekt var omfattande...:)
 
Tack för alla tips och länkar och råd. Nu är vi snart färdiga med första fasen av vårt projekt. Om det är någon som vill se hur det går med typ allt, kan man följa det här: "Ett hem blir till".
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.