Här är lite bilder på mitt bygge i källaren.
 
  • 005.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 024.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 027.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 029.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 033.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 101104 054.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 101104 055.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 101104 058.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 101104 063.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 101104 064.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
stort! Vart försvann fönster?
Vi byggde våran källarbastu utan skivor, panel spikat direkt på reglar som står mot inneväggar och något upphöjda från golv, ingen isolering, glasdörr. Vår är mindre bara 5,5m3 och ugn är på 8kW ( ca 90kg sten) . Det tar 45 min att få upp värmen till ca 60grader. Hur snabbt värms din?
gaia
 
Hur blir det med fukt när man har iskall källarvägg mot väldigt varm bastuvägg så där?
 
Ja den blev större än jag trodde när jag mätte på det. Fönstret murade jag igen det blev minst bekymmer så. Jag väntar på att elektrikern ska komma o koppla in aggregatet så jag har inte hunnit provköra ännu men jag är lite rädd att aggregatet är för litet. Det är 20 mm luftspalt mellan ytterväggen och isoleringen då ska det tydligen fungera.
 
Bricco skrev:
Hur blir det med fukt när man har iskall källarvägg mot väldigt varm bastuvägg så där?
Mina innerväggar är knappast iskalla. Dom är normalt rumsvarma och det finns en tom luftspalt mellan trä och betong.
Det blir så mycket eftervärme i 90kg bastusten så den bör torka ut fuktrester effektivt. Betong i tak, golv och väggar och inre skal av träpanel tål att bli fuktig bara den får rimlig chans att torka snabbt efteråt.
Den enda nackdel jag ser är att vår bastu skulle kunna värmas snabbare med isolerade väggar. Vi har köpt en stark ugn med tanken att det skulle gå att värma bastun på max 30min. Nu får vi vänja oss att det tar 45min i stället. Ang kondens och fuktskador får jag återkomma senare när den varit i drift ett tag. Den är ju byggd i en källare och helt emot alla rekommendationer ( utan isolering och bastufolie) så det kan vara intressant att se hur det klarar sej i längden :)
gaia
 
hur gick det håller det ifrån fuktskador ?
 
Fint.
Lavarna, såg lågt ut?

Kallt om fötterna?
 
Ingen golvbrunn inne i bastun? Eller missar jag den på fotona?:cool:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.