Hej!

Det är tänkt att vi ska bygga en bastu i en källare från 1913, det finns ett befintligt avlopp som använts som dusch tidigare. Det avloppet kommer hamna i bastun så vi hade behövt lägga in ett till avlopp för duschen.

Detta är en bild hur det är tänkt att det skall bli
3D-skiss av en planerad bastu i källare med befintligt och nytt avlopp markerat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det är ca 1.5meter till det nya avloppet. Under brunnen går det gjutjärnsrör, vet inte riktigt hur den ansluter?
Är brunnen bara placerad ovanför dom gamla gjutjärnsrören?
Gammalt avlopp markerat med Purus Beta, rost och smuts i och runt brunnen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Måste den gamla brunnen bytas ut mot en med en till ingång? Brunnen som sitter nu är märkt med Purus Beta.
Vi kommer inte ha något tätskickt, vill att fukten ska kunna vandra, kommer lägga golvvärme på det gamla golvet sedan klinkers på det.

Här är en bild hur det ser ut i dagsläget, röda pilen visar åt vilket håll som vattnet rinner i gjutjärnsrören
Renoveringsprojekt av en källarbaserad bastu, visar uppmärkt framtida placering av ny golvbrunn nära gammal avloppsrörning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tacksam för all hjälp, hade tänkt att hinna färdigt innan nyår.

Mvh
 
kulle
Ser inga bilder
 
Jag ser bilderna, vad kan vara fel?
 
Såg nu att direkt jag loggar ut så kan jag inte öppna bilderna, "du angav ett ogiltigt bifogad fil" vad kan vara galet?
 
Sorry jag hade missat detta. Nu har jag dock fixat så att bilderna syns för alla. Detta problem dyker upp ibland av okänd anledning.
 
Nu har det bilats fram för rör och nytt avlopp se bild:
Renoveringsarbete med avloppshål i betonggolv och väggar med vitt kakel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Avloppet var av betong/cement har en diameter på 145mm, ser skadat ut kanske har varit 15? Gamla bilade betongavloppet med 145mm diameter förberett för att sätta in nytt 150mm rör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tanken är att vi sticker ner ett 150mm avloppsrör i detta hål försöker täta så gott det går innan vi placerar den nya brunnen i en gumminippel förminskninge 150/110mm.

Vi tänkte använda Purus Loke där vart den befintliga brunnen suttit. http://www.purus.se/produkter/produkt/loke-oe150-mm/

Nya brunnen valde vi Purus MiniMax, behövde bara bila ner 70mm för den.
http://www.purus.se/produkter/produkt/s-serie-minimax-oe50/

Tror ni att det kommer funka? inget material är inköpt än så ifall någon har en bättre idé får ni gärna dela med er.

Mvh A
 
Är det vatten som syns på bild i bef. avlopp?
 
Det är vatten som syns, vi har grävt upp några 10liters hinkar med grus/sten och annat mysigt därifrån, har prövat spola med slang vattnet rinner bort.
 
Har letat efter avloppsrör som är 150mm brett men hittar bara markör som är 160mm. Jag tror det blir förstora med tanke på att det befintliga avloppet bara är 140mm ungefär. Är det möjligt att få tätt mellan gumminippeln och betongen på något sätt inför gjutningen av den nya brunnen. Har funderat på fogskum eller silikon. Har någon tips på hur man kan göra?
Jag ber om ursäkt för mina bristande ritkunskap. Handritad skiss av avloppsinstallation med markerad brunnsanslutning och dimensioner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.