Hej,

Såg en del av ett TV-program i förra veckan, som handlade om att titta på olika hus ute i skärgården, för en familj, som var spekulant på att ev. köpa ett.

Det jag såg var ett gammalt timmerhus ca 200 kvm, som hade plockats ned och flyttats till skärgården och satts upp där 2009, tror jag. Men det jag tyckte var intressant var att de hade gjort en bastu i ett hörn, mot två ytterväggar och en innervägg. Men de hade inte isolerat ytterväggarna och innerväggen, utan låtit det gamla timret vara väggarna i bastun och skruvat fast bastulavarna i timmerväggarna direkt. Utanför bastudörren var badrummet och jag tror att det var en glasvägg mellan bastun och badrummet. Jag tyckte att det jättehäftigt! Så skulle jag också vilja göra med den bastu och badrum, som jag ska bygga i mitt badrum nu till våren. och ligger på samma ställe i mitt hus också. Jag har också rena timmerväggar på samma sätt som på TV-programmet och ska till med mitt badrum nu till våren i det gamla timmerhus, som jag håller på och gör iordning. Tänk en hel glasvägg+glasdörr mellan bastu och badrum, som gör att hela utrymme (framför allt bastun) ser större ut.

Men hur är det med luftspalt m.m.? I en helt oisolerad bastu, som är fristående är det inga problem. Jag har också en fläkt, som kommer att gå direkt ut i en kanal/pipa i skorsten i badrummet.Tyvärr blir det ingen vedbastu i min bastu utan en på el. Golvet blir klinkel i både badrum och bastu. Har hört att man kan beställa "glasväggen" hos en glasmästare.
Det vore häftigt att ha glasväggen mellan bastun och baadrummet och också kunna ha en duschhörna mot glasväggen i hörnet. Något modernt i ett gammalt timmerhus. I övrigt försöker jag att inte frångå det gamla i huset och dess charm, men det här......känns som en liten utmaning, istället för att bygga en vanlig bastu i hörnet i badrummet.

Är det någon här som vet någon som har gjort något liknande och har det i så fall fungerat bra?
Några tips.....?

Tack på förhand!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.