Nytt projekt på gång - bastubygge!
Har sett många fina exempel på bastubelysningar här, bl.a. LED belysning.
Hittade en svensk onlineshop med LED belysning för bastu (och även LED för andra platser i och runt bostaden)  :D

http://www.molectric.com/

Där finns en komplett LED belysning till bastu med trafo, kablar och 12 LED som kostar runt en tusenlapp. Verkar vara en bra lösning till ett överkomligt pris och som jag själv funderar på att använda till bastun.

http://www.molectric.com/product_info.php?products_id=249

Finns det någon som har erfarenhet av denna bastubelysning från Molectric?

 
Nej, men jag bytte till LED-lampor i båten, räknas det? ;)
 
Har också köpt den men ännu är inte bastun klar så vi får se... Jag har också beställt en dimmer från samma ställe så att det går att dimma den också - planerar att ha någon billig dimbar belysning under lavarna.

/ Christer
 
Christer, skulle var kul att höra hur det går och kanske se några bilder då du är klar.  :)

Jag funderar också på vad jag skall sätta under lavarna. Kanske blir det ett till LED paket. Ljuslisterna verkar vara rätt dyra i förhållande till LED varianten.   :( Annars kan man ju kanske sätta en dimmer och "vanliga" lampor under lavarna typ den som finns på Jula (se bild). Kostar endast 29 kronor styck. Är IP44 och vet ej om detta är godkänt för bastu, får kolla upp detta...
 
  • 423084_c_001.jpg
Du kan INTE sätta vanliga armaturer i en bastu!!! Och det är också regler för VAR du får sätta saker i en bastu. Det är ju ingen vanlig garderob precis...
 
Oj, vilket jobb du lägger/har lagt ned på din relax/bastu, Christer  :surprised:
Blir kul att följa!

Angående elektriskt materiel i bastu har jag viss information som jag inte vet om jag tolkar rätt. Följande finns angivet av elsäkerhetsverket (se bild som förklarar områden)

Elektrisk materiel skall ha kapslingsklass IP24.
Basturum indelas i fyra områden, som visas i figur:
Område 1 i vilket endast bastuugn och elektrisk materiel för bastuugnens drift får
placeras.
Område 2 i vilket inte ställs några särskilda krav på den elektriska materielens
värmetålighet.
Område 3 i vilket den elektriska materielen skall vara utförd för användning vid en
omgivningstemperatur av minst 125 °C.
Område 4 i vilket gäller samma krav på den elektriska materielens värmetålighet
som i område 3. Sådan materiel får endast utgöras av dels ljusarmatur,
monterad så att den inte förorsakar överhettning, dels givare för
reglering och styrning av bastuugnens effekt, jämte tillhörande kablar.

Ledningssystem skall ha isolering motsvarande föreskrifterna i 413.2. Kabel får inte ha
metalliskt hölje eller vara förlagd i metallrör.
Se http://www.elsakerhetsverket.se/download/18.fc40aefe938efb7180003088/1999_5_3.pdfför mer info

Har också denna info om kapslingsklasser
Första siffran - Skydd mot beröring och inträngande föremål:
IP0x  Inget skydd
IP1x  Skydd mot fasta föremål större än 50 mm  
IP2x  Skydd mot fasta föremål större än 12 mm  
IP3x  Skydd mot fasta föremål större än 2,5 mm  
IP4x  Skydd mot fasta föremål större än 1,0 mm  
IP5x  Skydd mot damm. Dammsäker
IP6x  Dammtät

Andra siffran -  Skydd mot inträngande vatten:
IPx0  Inget skydd. Normalutförande
IPx1  Skydd mot droppande vatten. Droppskyddad
IPx2  Skydd mot droppande vatten vid en lutning av 15°
IPx3  Skydd mot strilande vatten. Strilsäker
IPx4  Skydd mot överstrilning. Sköljtät med vatten    
IPx5  Skydd mot vattenstrålar. Spolsäker
IPx6  Skydd mot tung sjö
IPx7  Skydd mot inverkan av kort varig nedsänkning i vatten. Vattentät
IPx8²  Skydd mot långvarig nedsänkning i vatten. Tryckvattentät

1 x motsvarar en siffra som första resp andra siffra för beteckning av skydd mot damm etc resp vatten.
² Fullständig benämning innefattar uppgift om djup under vattenyta t ex IPx8...m.
Om jag tolkar denna information så kan man i område 2 sätta in elektriskt materiel med IP24 eller högre (dvs IP44 borde fungera) utan krav på värmetålighet. Frågan är bara om detta är rätt tolkat  :question
 
  • omraden_bastu_001.JPG
Jag frågade om ovan nämnda lampa på en elaffär, eftersom jag var ute efter något att sätta under lavarna. Svaret var att om jag sätter den på högst en halvmeters höjd så var det inga problem. Han rekommenderade dock att man monterar den på en platta och inte på den spårade bastupanelen, för att det skulle bli tätt mot baksidan.

Det överensstämmer således med föregående inlägg.
 
Hittade en 3 m lång ljusslang på en elaffär för 59 kr. Köpte den och ska sätta den under undre laven med en dimmer utanför bastun

Tror det ska bli bra - det är IP44.
 
jcoboy skrev:
Hittade en 3 m lång ljusslang på en elaffär för 59 kr. Köpte den och ska sätta den under undre laven med en dimmer utanför bastun

Tror det ska bli bra    - det är IP44.
Vart hittade du denna? Finns den kanske att få tag på nätet eller har du tillverkare/märket på den? Låter intressant och till en låg kostnad.
 
Återkommer med svar i morgon - Är på jobbet ikväll

/ Christer
 
Tjusigt värre, men varför använde ni inte slang till eldragningen, går så mycket fortare...
 
Det är svärfar som är elektriker så det är han som bestämmer.

/ Christer
 
Antar att ni menar lysdioder när ni skriver LED, ingen som testat ljusfiber.?? Beijer säljer ett paket med lampa och 16 ljuspunkter för 2000:-
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.