Hej!

Jag håller på att bygga bastu i ett nybyggt hus men har kört fast lite och känner mig osäker. Bilderna är kanske inte jättetydliga men hoppas ni förstår lite ändå. Det jag undrar är om det bara är att smälla på 1" 2" på väggarna som dom ser ut nu och sen bastupanel eller ska man göra något mer? 1 vägg är mot yttervägg och 2 mot befintlig toa.


/ Andreas
 
  • DSC_0017.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC_0018.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC_0020.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC_0021.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC_0022.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
hur gör du med ventilation ?
 
Jag ska sätta ventilation under aggregatet, sen har jag i taket + under dörren. Eftersom det inte är borrat än så syns det inte på bilderna. Men ska man klä dom synliga isolerade väggarna (innerväggar) med masonite eller spikläkten direkt? Där OSB sitter (yttervägg) ska man spika läkten direkt på och sen klä med panel. Eller ska man göra på annat sätt?
 
Redigerat:
Om jag minns det rätt så satte vi "bastufolie" (plast) innan vi satte själva bastupanelen. Om det är absolut nödvändigt eller "rätt" kan jag nog inte uttala mig om, men det var i alla fall det som jag fick höra var det som gällde.
 
Okej var satte ni folien då, innanför spikläkten eller precis bakom bastupanelen?
 
Rotade fram en bild från bygget och det var bakom spikläkten
Bastu.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
genes skrev:
Hej!

Jag håller på att bygga bastu i ett nybyggt hus men har kört fast lite och känner mig osäker. Bilderna är kanske inte jättetydliga men hoppas ni förstår lite ändå. Det jag undrar är om det bara är att smälla på 1" 2" på väggarna som dom ser ut nu och sen bastupanel eller ska man göra något mer? 1 vägg är mot yttervägg och 2 mot befintlig toa.


/ Andreas
Hej! Det framgår inte av bilderna hur väggen är konstruerad... har du plast/ fuktspärr mot yttervägg (borde ha om det är nybygg) och om du har byggt som rum-i-rum....
Om du inte har byggt som rum-i-rum så skulle jag satt upp sauna-satu på alla väggar och sedan panel. Om konstruktionen inte är luftad så MÅSTE du ha ångtät vägg.

SPU Sauna-Satu

MVH
Sakke
 
På ytterväggen/tak har jag 320mm isolering och sedan 28x70, där har jag sedan klätt med OSB 11mm. Jag satte ingen plast där eftersom jag fick rådet att vanlig plast inte skulle klara stå emot värmen. Den ena innerväggen är helt ren dvs 45x95 med OSB och gips på ena sidan och den andra sidan som är inne i bastun har jag bara OSB. Sen har jag två väggar som är mot befintlig toalett/dusch och där är plastmatta med kakel på. Va ju sån fruktansvärd stress när jag byggde och fick bara en massa olika svar hela tiden på hur väggarna skulle byggas. Därför fick beslutet bli att jag i lugn och ro fick lösa det sen. Och sen har plötsligt blivit nu... Fast nu är det ingen stress utan mer att man vill få det klart och göra rätt.
 
Redigerat:
genes skrev:
På ytterväggen/tak har jag 320mm isolering och sedan 28x70, där har jag sedan klätt med OSB 11mm. Jag satte ingen plast där eftersom jag fick rådet att vanlig plast inte skulle klara stå emot värmen. Den ena innerväggen är helt ren dvs 45x95 med OSB och gips på ena sidan och den andra sidan som är inne i bastun har jag bara OSB. Sen har jag två väggar som är mot befintlig toalett/dusch och där är plastmatta med kakel på. Va ju sån fruktansvärd stress när jag byggde och fick bara en massa olika svar hela tiden på hur väggarna skulle byggas. Därför fick beslutet bli att jag i lugn och ro fick lösa det sen. Och sen har plötsligt blivit nu... Fast nu är det ingen stress utan mer att man vill få det klart och göra rätt.

Ja, har du så mycket isolation så kan du bara använda folie og sedan spikläkt och panel. Se til att det är tätt och att luften får sirculera fritt bakom panelet dvs spikläkt vertikalt och panel horisontalt, luftglipa nederst och överst


MVH
Sakke
 
Redigerat:
S
osb det som saknas på "tak" väggen.(jag skulle satt osb där aggregat skall vara)
sedan fram med riktig bastufolie( inte plastfolie).
på spik"regel"( tänk på luften bakom panelen). fixa luften till bastun
på med panel.
 
Här ser man hur man går til väga med folie, spikläkt och panel.
Saunan rakentaminen

är på finska, men bilderna är tydliga.

MVH
Sakke
 
S
riktig folie också :)
 
Okej! Tack för alla svar.

Nåt jag började fundera över nu är vad som händer med väggarna som vätter mot befintlig toa/wc/dusch som jag har plastmatta på. Sätter jag bastufolie på dessa väggar, blir inte dom helt täta då från bägge sidor?

Hur får man en snygg avslutning på panelen om man ska ha en glipa "uppe" och inte får använda list?
 
genes skrev:
Är det okej med denna bastufolie?

[länk]
Den är säkert helt OK, det är bara et poäng att inte använda vanlig byggplast då den inte tål värmen. Denna är väl klassad för användningsområdet.

Ang. finnish längs tak, jag brukar lämna glipan överst på väggen, altså panelera väggen helt inntill spikläkt på väggen och så starta väggpanel 15mm ned från taket.
Det man gör är att man då lägger en fyrkantlist (som i hörnen) eller liknande i taket 10-15mm ut från väggen. Då ser det ut som att du har taklist, och du ser inte folie varken när du sitter på lavarna eller underifrån om du ser direkt uppåt.

MVH
Sakke
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.