Funderar lite på hur jag skall lösa ventilationen i bastun.
Inventilen skall sitta under bastuaggregatet som vanligt och utventilen högt på motsatt sida.

Men dessutom vill jag ha en ventil ut i det fria direkt från bastun för att på så sätt kunna justera temperaturen i rummet utanför bastun, som annars kan bli FÖR varm att vistas i efter bastubadet.

Men nu kommer frågan. Finns det någon som satt in en ventil ut i det fria ? Precis som man brukar ha på en vedeldad fristående bastu. Och i så fall skall den se ut på något speciellt sett ? Kommer det att bildas kondens ?

[move] Någon som vet ? [/move]
 
titanium skrev:
Men dessutom vill jag ha en ventil ut i det fria direkt från bastun för att på så sätt kunna justera temperaturen i rummet utanför bastun, som annars kan bli FÖR varm att vistas i efter bastubadet.
::) Vore det inte bättre att sätta en temperaturstyrd fläkt i det rummet? ;)
 
Vi hade bara utventil ut i det fria, fungerade mycket bra. Kunde använda bastun som extra sval under julhelgen för dricka, frukt mm :)

Det enda var att det såg ganska roligt ut när ångan från tvätten stod som en kvast ur ventilen ;D

Hängde ofta tvätt efter att vi bastat...
 
Tack för alla svar !

ClasseClas skrev
Om du monterar utluftsventil via y-väggen i bastun, tänk till med isoleringen av ventilen så det inte blir kondensproblem i y-väggsisoleringen.
Det är just detta som jag tror blir svårt. Väldigt varm luft inne i ventilröret och kall inne i väggen. Som förresten är /gips/isolering/vindskydd/luft/träpanel.
Vad jag tänker är att man bara sätter in en vanlig ventil med tillhörande plaströr. Samt tätar noga. Vad tror ni annars att man kan göra ?
 
Jag skulle nog försöka med att göra en kvadratisk öppning i y-väggen och isolera den med cellplast eller liknande genom hela y-väggen. Därefter montera ventilen mitt i cellplastgenomföringen.

Då lär du ha ett isolerande och difftätt skikt mot din isolering i y-väggen.

Frågan är hur mkt cellplastisolering som minimum behövs runt röret, 5 cm 10 cm? Vet ej faktiskt...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.