Hej alla!
Tänkte bygga bastu i ett litet hobbyrum bakom garaget med betonggolv och inge avlopp. Tänkte beställa färdigt basturum och lägga in direkt på betonggolvet och sen bila ett spår i golvet och sen borra hål ut genom ytterväggen så att jag kan föra ut spillvattnet när jag spolat rent bastun...låter det vettigt?
Behöver jag ha nån typ av ventilation i rummet(typ fuktstyrd fläkt) eller räcker det och ha fönstret i hobbyrummet öppet när man bastar?
Tacksam för era funderingar!
mvh Sisu
 
kom igen nu...Vet ju att det finns massa kunkap här inne!
 
Du behöver bra ventilation iaf :surprised:

Det finns färdiga byggsatser, kolla med din försäkringsbolag gällande tätsikt, i våtutrymmen måste man ha tätsikt.
 
Varför vill du ha avlopp?

Vi har bastu utan avlopp både vid sommarstugan och i vårt vanliga hus. Inget har avlopp och det har aldrig varit något problem.

Jag brukar skvätta vatten på aggregatet när jag badar bastu och det blir naturligtvis blött på golvet, men det dunstar ju bort när bastun stängs av. Sedan är det bara att svabba av golvet med jämna mellanrum.

Tilläggas kan att vi har plastgolv i bastun för att just underlätta städning och ta hand om det vatten som ev. kommer på golvet.

Ventilationen har jag mindre kunskaper om, men om det går att koppla ett utgående ventilationsrör och sedan få det att gå ut genom källarväggen eller i ett fönster så är det att föredra. Vi gjorde inte så vid sommarstugan och det blir mycket varmt i huset där bastun finns när vi har badat bastu. Jag kommer nog att såga ut ett hål i väggen så överskottsvärmen skickas rakt ut. Luften är ju dessutom väldigt fuktig som kommer ut från bastun.
 
Tack shrek!
Precis vad jag ville höra! Nu skiter jag också i avloppet...
Men varför skall jag behöva göra ventilationshål genom väggen? Räcker det inte och ha fönstret öppet ett tag efteråt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.