Har vissa planer på att bygga bastu i källaren, men gruvar mig lite då det inte är dränerat runt huset. så det finns viss fukt där nere inte mycket men ändå... tänkte placera den så att den inte blir mot ytterväggar men hur gör man i taket? det är betong/puts där nu. vill ju heller inte ha några reglar alls mot golvet tänkte därför gjuta en låg "sarg" under väggarna där det blir panel, klinker på golvet funkar det?

Alltså...
Hur ska taket vara i en "källarbastu"
Är det nödvändigt att göra extrajobb för att få upp träet från golvet
Klinker eller bara betonggolv?

Tack på förhand
 
Nu har vi inte riktigt samma förutsättningar men jag håller just på med en bastu i källaren. Jag har klinker på bef. betonggolv och u-profiler i stål som syll för att undvika fukt i stommen. bastun är byggd som ett "rum i rummet" med 20mm luftspalt mot både tak och även den vägg som inte är yttervägg, kanske lite overkill men nu är jag i alla fall säker på att det ventilerar bra runt om. Taket har jag pendlat ner 20mm med stålvinklar.
 
Tack för beijertipset, har redan tagit en hel del inspiration därifrån.. vad tror ni blir följden om man inte bygger ett "innertak" utan bara slår upp väggar? vanlig "svensk" bastu är ju trots allt inte jättefuktigt..
 
Du kommer antagligen få ett väldigt varmt tak och ev. tillfällig golvvärme på våningen ovanför ;-). Allvarligt talat så ska man väl undvika kemiska produkter i en bastu och källartaket är väl målat? vet inte om det är så farligt men jag gillar inte att chansa. Tycker även att mysfaktorn försvinner lite med betongtak istället för bastupanel men smaken är ju olika.
 
Ang mysfaktorn.. så är det precis den jag vill åt, det är nämligen "välvda" (heter det så?, valvformat) tak, tror det kan bli bra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.