Hej,

sitter här och dag(?)drömmer om att renovera badrummet. Idag är där badkar, dusch, wc, tvättställ på 6m2, kanske och en bastu på 3-4m2.

Använder idag aldrig bastun, men man vet ju aldrig i framtiden...

Hur hade ni gjort, eller har gjort? Ta bort den eller ha kvar den?

Mvh
 
Vad är godast, korv eller hamburgare? Tror det är svårt att råda här eftersom det helt handlar om vad man själv uppskattar. Vissa kan inte tänka sig att leva utan bastu och andra tycker bara den är i vägen. Liknade problematik angående "värdet" vid en kommande försäljning. Beroende på köparen kan nog en bastu vara både värdehöjande och värdesänkande.

Hur är din familjesituation? Vad tror du om framtida nyttjande? Vad skulle du kunna göra med utrymmet om du rev ut bastun?
 
6 kvm är ju ett rätt okej badrum så då kan man ju lika gärna behålla bastun.

Jag är inte heller mycket för att basta, men det kan vara skönt att komma till en varm bastu efter en kall skidtur eller liknande.

Hur har du det med tvättmaskin, tvättstuga och liknande?
 
Bastar du inte i dag så kommer du inte basta i framtiden heller, det är min åsikt.
Kommer du i framtiden på att du ändå vill ha en bastu kanske du då kan satsa på en fristående bastufriggebod ute på gården.
 
Alfredo: Jag bor själv, men det kan väl komma att ändras nån gång. Utrymmet skulle användas för ett tvåpersons massagebadkar.

pelpet: Tvättmaskin etc, finns utanför badrummet i det grå fältet där det står "vägg"

bax: Lite det jag är inne på med. Jag har bott här i 3,5 år och inte bastat en enda gång.

Så här ser badrummet ut idag, inte helt skalenligt dock.

nuujD.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vet inte riktigt hur man kan få till det som bäst.

Under plastmattan ligger betong, måste man bryta upp denna vid renovering? Vid, tvunget(?), byte av golvbrunn? etc
 
Brunnsbyte behövs endast om du antingen vill flytta något som använder brunnen, eller om den är äldre -92.
Det hänger på om det finns typgodkännande och rätt sorts klämring i den. Med bilder så kan vi hjälpa dig att avgöra det.

Hur är det med tvättstuga i huset?
Utrymmet som skissen visar är lite svårmöblerat, men ett massagebadkar får ju plats i bastun istället om man vill det. Badkar är trevligt om det kommer barn i framtiden.
 
nejo skrev:
Jag bor själv, men det kan väl komma att ändras nån gång.
Skulle du råka träffa någon med finskt påbrå kommer du ångra dig bittert om du river ut bastun... :)
 
  • Gilla
Enk Projektet
  • Laddar…
Korvgubbe
Jag tänkte skriva att du skulle lugna dig lite och bo in dig först och se om den blir använd, har man inte bott med bastu innan kan man ju inte veta men sen skrev du

nejo skrev:
Lite det jag är inne på med. Jag har bott här i 3,5 år och inte bastat en enda gång.
och då tycker jag du ska riva ut den och sätta in det du vill ha istället. Försäljningsvärdet tror jag inte man ska bry sig om, de som vill ha bastu är inte fler än de som inte vill ha en, och jag skulle tro att ett nyrenoverat badrum utan bastu är värt mer än ett äldre med en bastu även för den första gruppen.
 
Är det ett hus eller en lägenhet?
Och går det att renovera resten av badrummet utan att riva ur bastun?
 
En annan asekt är ju hur fräscht det är i bastun.

En nybyggd som är ljus å fin med fråscha lavar etc är ju mer inbjudande än en gammal 60 tals bastu som nästan är svart av ålder/patina...

Nu är jag ju helt fantastiskt insnöad i bastubadande så jag gillar ju detta med bastu.

Viktigt är att du i te stressar fram en rivning. Går det att testa ha kvar ett tag och efter hand bestämma?

http://www.kukkolaforsen.se/bastu/bastuakademien/sv_bastuakademien.htm

Där finns en del matnyttigt.

Lycka till!

Och en sista förmaning; SÄNK tempen i bastun och ÖKA fukten så får du en behagligare upplevelse.

Brukar ofta hjälpa på traven att få med sig frugan in. Dom tycker ofta det är för "varmt" läs: erfarenhet endast från torrbastu i badhus på över 90c. Big no no!
 
  • Gilla
GabriellaN86
  • Laddar…
corre: Badrummet är från när huset byggdes, dvs 1972. Vid byte av golvbrunn, blir det en massa rivning av betong och behov av nytt flytbetong etc? Tvättstuga är som sagt på andra sidan väggen från bastun, där det på skissen står "vägg". Den är alltså utanför badrummet. Ja, tyvärr verkar det svår möblerat, vet inte riktigt hur man ska få till det :(

Korvgubbe: Låter rimligt.

pelpet: Det är ett hus. Jag antar att det går att renovera resten av badrummet och låta bastun vara kvar. Ser så ut liksom.

pianist: Nej den är faktiskt väldigt fin och fräsch även om den är från början av 70-talet. Inte alls nergången. Problemet med att ha kvar den och bestämma sen är att då måste allt göras om i badrummet (ta bort badkar, större dusch etc.)
 
Ah, då är golvbrunnsbyte tvunget.
Du blir nog så illa tvungen att ge dig på bastun med, då golvet i bastun behöver anslutning till tätskiktet i resten av badrummet. Så beroende på hur det ser ut därinne så...
 
Hade det varit mitt hus så finns det flera saker jag hellre hade haft än en bastu. Stor tvättstuga med klädförvaring. En andra toalett. En schysst klädkammare. Etc.

Finns det något sådant du vill ha idag? Om inte så kanske du ska behålla bastun och skaffa en pool, det kan ju vara en granska trevlig kombination.
 
Jag hade nästan garanterat skippat bastun, eventuellt hade jag utökat badrummet lite, resten hade jag använt till tvättstugan, kanske som torkrum.
 
Demmpa skrev:
Jag hade nästan garanterat skippat bastun, eventuellt hade jag utökat badrummet lite, resten hade jag använt till tvättstugan, kanske som torkrum.
Det är väl det som de flesta bastur (bastu i pluralis, vad heter det?) används till.
Bästa stället att hänga lakanen på tork i.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.