Behöver byta panel på dörren till vår matkällare. Mäter den panel som sitter där nu och skriver in måtten i Google och upp dyker bastu panel. Måtten stämmer men tror ni det kan funka att använda den till en dörr som skall vara utomhus. Panelen kommer målas med linoljefärg, så det finns möjlighet att impregnera den ordentligt med linolja.
 
Glömde ju min fråga om ni har tips på någon annan panel, 10 mm x 70 (ungefär)
 
Hade samma problem med en "snackedörr" till verkstaden. Det enda jag också hittade som passade något sånär var bastupanel. Körde på det, tillsammans med linoljefärg. Bytte panelen på nedre halvan av dörren 2018. Bättringsmålade nederdelen förra året då färg släppt vid många knastar och kådfickor i det sekunda virket. (Vem vill luta sig mot väggen/bastupanel full av knastar och kådfickor som läcker varm kletig kåda?) Det var så mkt färsk kåda så det föreföll inte lönt att ens försöka med shellack.

Hur som helst, panelen är fortfarande frisk så vitt jag vet, så här 6 år efter renoveringen. Den sitter dessutom utsatt för en hel del slagregn i västläge.
 
Ja det blev bastu panel för mig med men står nu och funderar ifall jag skall limma nåten eller ej. Troligen inte va eftersom då kanske den spricker någon annanstans när den rör sig
 
Ja, panelen måste kunna röra på sig. Limmas ett stort stycke ihop så blir rörelsen i ytterkanterna större, så limma ihop trä är inte att rekommendera för utomhusbruk då fukten varierar så mkt över året. Inomhus är ett betydligt jämnare klimat så där blir rörelserna inte lika stora.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.