Hej!

Vi har en nedervåning som har källarliknande förråd och två sovrum med golvvärme som det är i nuläget. Golvet är i nivå med markplanet utomhus, så därför kan man säga att det egentligen är bottenvåningen och inte källare. Väggarna är (tror jag) gjorda av betonghålsten (byggår 1946).

Nu tänkte vi renovera därnere och göra ett nytt badrum mot yttervägg samt en bastu intill badrummet, också mot yttervägg.

Jag har några kompisar som har en bastu som är kaklad direkt på ytterväggen och på betongmurarna mellan rummen. De verkar inte ha fått några problem med detta. Jag skulle gärna vilja göra så här om det går. Tror inte det finns något i väggarna som direkt kan mögla, men det kanske inte går att bygga så här, utan luftspalt, ändå?

Sedan undrar jag också om badrummet: måste det också ha luftspalt mot ytterväggen? Och behöver man fuktspärra när man bygger på platta på mark? Vi har tänkt lägga isolering på bef. betonggolv, lägga vattenburet värmegolv och sedan flytspackla detta, därefter kakel. Vi har bra takhöjd så det gör inget att vi höjer upp golvet en 20 cm.

Alltså 4 frågor:
1: Behöver jag göra luftspalt för bastun
2: Går det att kakla i bastun, direkt på ytterväggen och de andra betongväggarna?
3. Måste jag ha luftspalt i badrummet?
4: Måste jag fuktspärra badrummet?

Vänliga hälsningar och tacksam för svar
Johanna
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.