Hej,

Funderar på att sätta in ett takfönster i min bastu. Vi har ett snetak i bastun och det skulle vara riktig nice med ett fönster ut mot det fria.

Är det oklokt att sätta in ett takfönster i bastun på detta sätt? Behöver man ett specialfönster eller är det vanligt utefönster som gäller tror ni?

Tack på förhand!
Mvh
Hampus
 
Du får ju en god del värmetap med ett sådant fønster, så det er ikke speciellt ekonomiskt, men annars tror jag inte att det ger ngr problem. Bara passa på att få ett fönster som är omålad invändig.

MVH
Sakke
 
Ja, det är sant. Får fundera lite på det. Men annars så är det omålat trä som gäller? Eller är det bättre med aluminiumram kanske?

Mvh
Hampus
 
Du kommer få stora problem med kondens på fönstret, med eventuella fuktskador som följd.
 
Har redan ett takfönster i badrummet där det bildas en hel del kondens från bastu- och duschånga, så det är jag medveten om. Fönstret i sig kanske klarar sig bättre om det är en aluminiumram istället för trä, eller vad tror ni? Fortfarande ska ju kondensvattnet ta vägen någonstans så man flyttar kanske bara fuktproblemet längre bort från fönstret så att säga..

Bra synpunkter, får fundera ett varv till om det är värt det.

Mvh
Hampus
 
Aluminium är ju enormt värmeledande, så jag är inte säker på att detta är en god lösning, den får ju nästan samma temperatur tvärs igenom som inneluften, dvs 80-100gr om du gillar varm bad
Omålat är nog bäst:
SAkke
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.