Hejsan,

Håller på med bastu & badrumsprojekt i källaren. Har ett hus från 45 oinredd källare med tvättstuga, matkällare förråd, badrum m.m. Nu ska jag göra i ordning en bastu och ett badrum.

Bastun är ganska stor 6kvm, 11m3, som det ska läggas klinkersgov i.  Tänkte inreda den klassiskt i trä. eventuell behålla en vägg vitputsad. Någon som har tips på alternativt bastuväggbeklädnad?
Skulle var kul att ha en blandning av trä, sten. glasbetong?? Någon som har byggt sin bastu lite annorlunda?

Tomtefar

 
Spikade fiskbensmönstard panel när jag fick fria händer av en uppdragsgivare. Blev annorlund iofs tidskrävande. Man kan använda istort vad som helst som är hyffsat beständigt mot temperatur rörelser.... Glasbetong, sten, plattor, tegel betong osv... Skissa på en vägg i glasbetong för ljus samt kanske tegel eller panel... Själv e jag konservativ bastu = Panel i Abacci
 
Himla fint.

Jag funderar på att göra något liknande, men min aggregatvägg är bara ca 80 cm lång, det innebär att jag ska kakla den och sätta panel på resterande. Jag har ju som sagt puts på väggarna där det ska kaklas, kan man sätta en gipsskiva utanpå putsen för att få ett bra underlag att kakla på? ska man isofall ha spalt mellan putsväggen och skivan? det är ingen yttervägg.

Tomtis
 
Just ja, en sak till. I all Bastulitteratur står det att aggregatet ska sitta på samma vägg som dörren, i mitt fall blir det bara 80cm vägg bdredvid dörren till aggregatet, är detta för att ge max luft till agg? jag ska ju ändå ha en ventil under agg. då måste väl agg. kunna sitta var som helt i bastun?

/Tomtefar

ClasseClas skrev:
Jag kaklade aggregatväggen, blev rätt prydligt faktiskt. Kolla i denna tråd:
[länk]
 
Du skulle kunna riva putsen och kakla direkt där. Är det tegel, leca? Alternativet är att läkta direkt på putsen - under förutsättning att det blir rakt - och sedan köra med gips eller Minerit VT väggskiva (obs cc450).

Det där med att aggregatet "ska" prompt sitta på dörrväggen kan man ta med en nypa salt tycker jag. Iofs är det väl bra att hänga aggregatet nära dörren för kallrasets skull, speciellt om det blir mkt spring i bastun. För att få ut en så bra planlösning som möjligt är det också vettigt med aggregatet där, eftersom dörren sabbar den väggen i alla fall.

Nu har du en stor bastu så du får bra spelmån i alla fall. ;D
 
det är en innervägg som är putsad, vet ej vad som är bakom. man kanske kan läkta direkt på den och sätta kakel på skivan. är den skivan du rekomenderar vattensäker?


en sak till till hur ska man ventilera "mallanrummen mellan väggarna och bastupanelen på bästa sätt? ska man låta bastuns innerluft komma ut i mellanrummet med lufthål eller ska mellanrumsventilationen ha "icke bastuluft"?
 
Mineriten är tätskiktad från leverans, gipsen kräver som bekant separat tätskikt.

Mineritinfo här:
http://www.tepro.se/Category.asp?Cat=154&catName=Minerit+VT+"kakelskivan"&s=2

Luftad panel, kolla här för förslag:
http://home.swipnet.se/sundsudden/sauna/Bastusidvy.jpg
http://home.swipnet.se/sundsudden/sauna/bastuovanvy.jpg

Det är en variant på Svenskt Trä:s bastubeskrivning fast anpassad för ståpanel. ST:s beskrivning föreslår liggpanel. Men det är ju fult eller hur? ::) ::)


 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.