Hej!

Jag har under hösten köpt radhus där en bastu ingick. Enligt säljaren och förra ägaren har bastun aldrig använts. Själv älskar jag bastubadande och vill ju självklart börja använda denna. Fast eftersom den aldrig har använts, och den ligger innesluten mellan fyra inomhusväggar, vill jag först försäkra mig om att konstruktionen är korrekt gjord så att eventuella skador (primärt fukt) kan undvikas.

Finns det någon bra information om hur bastu byggda inomhus ska vara konstruerade?

Det jag direkt kan lägga märke till är att panelväggen verkar ha en luftspalt bakom sig och golvet har en våtrumsmatta. Inluftsventilen har insug från tvättstuga/grovkök och ligger intill golvet precis under aggregatsplatsen (samma vägg som dörren) och utluftsventilen är precis tvärtemot högt uppe på motstående vägg och går ut i vardagsrummet.

Är det bara att plocka fram björkriset och börja kasta vatten...?
 
millhill,
Det enklaste för att röna ut om bastun är OK är givetvis att använda den!

Om du sätter igång och badar bastu 1-2 ggr i veckan och då skvätter upp ngn liter vatten per gång, så lär du inte åstadkomma fuktskador i ditt hus.

Kruxet är snarare på de bastu som är felaktigt direktpanelade mot en yttervägg. Då kan du få problem med kondens i y-väggsisoleringen, som sedan fryser när bastun svalnar (om det är kallt ute). Och is leder ju kyla bättre än stenull...

Konstruktionslösningen med luftutsläppet till v-rummet, låter minst sagt "fishy". Det är kanske därför bastun aldrig har använts. Kolla om väggarna är isolerade, knacka på utsidan.

Innan du bastar, se upp med råttorna i aggregatet!

Dammråttorna... :surprised:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.