Ska bygga ångbastu i källaren. 1 yttervägg med isodrän på utsidan.1 innervägg i betong. Ska kakla o skulle vilja ha kakel på dessa väggar. Övriga väggar hade jag tänkt bygga upp i glasbetong inne i rummet.
Golvet har jag bilat ur o lagt isolering och golvvärme.
Ska man fuktspärra golvet i bastun ?
Ska man fuktspärra betong väggarna ?
Kan man bygga så här ?
Det känns ju lite onödigt att bygga ett rum i rummet som alla teser säger.
Om jag får lite värmeförluster så spelar det ingen roll,
Är dock lite orolig för ev fuktvandringar
Har lånat böcker på bibblan o talat med olika folk men man får olika svar beroende på vem man frågar.
Så sista hoppet innan man förmodligen tar fel beslut är expertpanelen här !
 
Kan inte tänka mig att du skall behöva fuktspärra om du inte är en flitig vattenkastare på aggregatet och mycket vatten hamnar på golvet. Då kanske man skall fuktsäkra det och även en golvbrunn. Kakla väggarna är ju snyggt men blev själv avrådd från att bygga med bara betongväggar för de stjäl mycket värme så 1timmes uppvärmningstid kan lätt bli 2,5-3,5timmar. Har dock byggt en 60cm väggsektion i gasbetong som det ska sättas skiffer på bakom mitt Harvia Fuga aggregat.
 
Men det lär ju bli hög luftfuktighet eftersom jag hade tänkt bygga ångbastu.
Men det kanske inte spelar så stor roll på väggarna
 
Eftersom det är en ångbastu du ska bygga så tror jag att du nog borde bygga ett rum-i-rummet ändå. Jag tror inte det är hälsosamt för huset att trycka in varm ånga i dess grundkonstruktion.

Det är ju inte värre än att du bygger en fukttålig vägg några cm in från betongväggarna och ångtätar den nya väggen istället. Jag skulle även se till att ha separat tak på ångbastun.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.