Det är dags att renovera badrummet efter en vattenskada i golvet. En byggfirma via försäkringsbolaget har inspekterat men drog sig ur då det skulle krävas mer jobb än bara skadeåtgärd.

Vi har en bastu som man når via duschen, där bastudörren är endast 70 cm från duschen och bör därför ingå i zon 1. Under dörren finns det en sockel som motar iväg vatten från duschen men någonstans här har vattenskadan sitt ursprung. Det har tidigare varit platsmatta under bastugolvet.

Byggfirman hade som förslag att ta bort sockeln och ha lutande golv med tätskikt i bastun mot golvbrunnen i duschen, samt se till att det är tätskikt och kaklat runt dörröppningen samt tätskikt en bit in på väggarna i bastun.

Jag vill förstå problematiken bättre och vad som är möjligt.

1. Skulle det vara något problem att göra hela bastun till zon 1 men ändå ha bastupaneler i trä?
2. I så fall hur skulle panelerna fästas mot väggen?
3. Vore det vettigare att bara ordna enligt zon 1 just en meter från duschen och sedan köra zon 2 resten av vägen?
4. Räknas zonen som en radie från duschen? Jag undrar hur det påverkar att ha en kaklad dörrkarm inom denna meter i zon 1.

Jag bifogar en skiss. De gråa linjerna är glasvägg/glasdörr. Tips och råd tas tacksamt emot!
 
  • Skiss över badrum med bastu och dusch, samt placering av aggregat och glasväggar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det går inte att flytta aggregatet och gå in i bastun där aggregatet är nu? Utan att gå igenom duschen? Bastu omnämns inte i säkert vatten och en hel del både försäkringsmässigt och praktiskt är löst om du kan betrakta bastun som ett annat rum.
 
Kan tyvärr inte gå in på sidan där aggregatet sitter nu, eftersom det är snedtak där.
 
T
Jag löste det så här, duschar nära bastun, man kan ändå ha trätak i bastun, sedan hela bakväggen om man vill, eller så limmar du upp mer trä detaljer.
Går och köpa ännu dyrare och snyggare glasväggar mot bastun, men ger ett luftigt intryck. samma golv hela vägen.


Modernt badrum med dusch nära bastu bakom glasvägg, enhetligt golv och trädetaljer i taket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Tack, men dina duschar verkar vara längre ifrån bastudörren och det är inte samma situation tolkar jag det som. Jag kan inte flytta dusch eller bastuingång, jag undrar bara hur man bör göra för att ha bastun inom våtzon 1.
 
Det man brukar göra är "rum i rum"-lösningar. Moduler byggda innan för tätskiktet. Jag vet dock inte om det finns några färdigbyggda som funkar med snedtak men du kan ju alltid bygga en själv. Googla "basturum" för inspiration.
 
T
Fast det måste du i din lösning, våtzon 1 har sträcker sig 1 meter från sidan av duschen, den startar vid din bastudörr och ska minst 1 meter bort, sedan ska hela golvytan ha våtzon 1. har bastun golvbrunn ,räkas den med. ska du sälja huset sedan med din lösning kommer besiktningsman och försäkringsbolag vara stenhårda . det här är punkten som besiktas hårdast av dom alla, vid just ägarbyte, mot försäkring.
Problemet du har är just duschen , vattnet åker inte bara rätt ner bakom tätskikt och ytskiktet , utan far även åt sidorna.

Alt att du får ett bra avslut mot karm, där våtskikt monteras på utsidan av karm, men bakom foder, samma tröskel, men har du golvbrunn i bastun?
 
Det finns inte golvbrunn i bastun men jag är inne på att ha tätskikt hela golvet samt åtminstone en del av väggarna. Dvs ta bort nuvarande sockel under bastudörren och ha lutande golv mot duschbrunnen istället.

Det jag undrar mest över är punkterna 2,3,4 i mitt första inlägg.
 
T
Jag förstår du vill gena på något sätt, lite därför byggföretaget backade, ändå dom som står för garantin första åren, då vill man inte göra något halvdant jobb och hoppas på det bästa.
Men du har tydligen fått ok av försäkringsbolaget att repa vattenskadan, dom sätter också riktlinjer hur dom bedömer för din försäkring ska gälla om det händer igen. fråga dom, vad dom godkänner eller inte. gör du fel får du inget via försäkringen, och första 4 åren går det bara tillbaka på den som utfört jobbet, dig eller företag, kan även gälla en längre tid, börjar du riva nu och gör om ,bör du kolla att brunnen är bytt , före 1990 ska alla brunnar bytas, men den ska även vara monterad efter dagens standard om den är efter 1990.är den inte bytt gäller inte försäkringen, fast allt annat är utfört helt rätt.

Så här räknas våtzon 1 och 2 hela golvytan zon 1.
Illustration av våtzoner i ett badrum som visar zon 1 och zon 2 runt en duschplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Nja jag vill inte gena, men såsom badrummet och bastun är upplagda kan jag inte heller möblera om saker och jag vill behålla bastun, så därför kollar jag vad som är möjligt. Brunnen är bytt efter 1990 så det är OK. Tack för bilden! Men jag förstår inte varför våtzon 1 sträcker sig 1 meter förbi ena väggen, men inte förbi den andra väggen.
 
T
Därför jag tog den bilden, om du har en fast vägg i mot duschen så stoppar den våtzon 1, men om du monterar något emot kaklet så räknas våtzon 1 förbi den, alltså våtsiktet går efter den fasta väggen.
 
Ok, tack för förklaringen. I mitt fall skulle jag vilja ha en kaklad dörrkarm "i vägen" men det stoppar antagligen inte våtzon 1 på samma sätt.
 
Hei!
Du har inte sagt vilka materialer väggar och golv är byggda av.
Men en lösning som jag skulle valt är att bygga den lilla väggstumpen (ev .hela mellanväggen mellan bastu och badrum) av leca/lättbetong. Sammanhängande golv i bastu och bad med fall mot badets golvbrunn. Dörr med alukarm monterad med vattentät fog i lecavägg som i sin tur är behandlad med tätskikt. Dörr monterad också ca 10cm upp från golv med glipa under, sockel av kakel som går runt hela bastun och under dörrkarmen i dörröppning.
Om inte leca är möjligt så får man bygga väggen traditionellt sätt men poänget är tätskikt på golv både på bad och bastu sammanhängande där tätskikt kontinueras upp på vägg bakom sockel och i dörröppning.
Mvh
Sakke
 
  • Gilla
Abner
  • Laddar…
D drsakke skrev:
Hei!
Du har inte sagt vilka materialer väggar och golv är byggda av.
Men en lösning som jag skulle valt är att bygga den lilla väggstumpen (ev .hela mellanväggen mellan bastu och badrum) av leca/lättbetong. Sammanhängande golv i bastu och bad med fall mot badets golvbrunn. Dörr med alukarm monterad med vattentät fog i lecavägg som i sin tur är behandlad med tätskikt. Dörr monterad också ca 10cm upp från golv med glipa under, sockel av kakel som går runt hela bastun och under dörrkarmen i dörröppning.
Om inte leca är möjligt så får man bygga väggen traditionellt sätt men poänget är tätskikt på golv både på bad och bastu sammanhängande där tätskikt kontinueras upp på vägg bakom sockel och i dörröppning.
Mvh
Sakke
Varför fall i bastun om sockel i kakel ska finnas under bastudörr?
 
Dörröppning till badrum med karm och golv synligt, inklusive toalett och handfat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Altså inte tvärs över i öppningen, men runt kanterna i dörröppningen mellan karm och golv.
 
  • Gilla
Abner och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.