Hej!
Jag har en liten timrad friggebod på 3*2,5m invändigt. Taket och golvet är isolerat men ligger på invändiga åsar, väggarna ar inte isolerade men timret är tjockt.

Jag tänkte dela av boden på mitten med en innervägg och ha vedeldad bastu på ena sidan med skorsten ut genom taket. I bastun tänkte jag låta yttertimmerväggarna vara kvar, vilket borde ge en ganska bra isolering. Den andra sidan av boden tänkte jag isolera och ha åretruntvärme för relax/dusch. Mina frågor blir som följer:

1 Hur bör innerväggen mellan bastu (oisolerat utrymme) och relax (isolerat utrymme) se ut, ska det vara luftspalt eller något slags tätskickt i den?

2 Måste jag göra någonting åt taket i bastudelen, tätskikt eller nytt innertak eller någonting annat?

Golvet kommer jag inte att röra, ev. en plastmatta i bastun och i duschen.

VH Jon Rudman
 
Finns faktiskt exempel i:
http://www.rakennustieto.fi/rtnet/10468/10468.pdf

Se ill VS2 eller VS3.

VS3:
- Panel
- Spalt
- Ångspärr (alumit)
- Reglar av impreg virke, isoleing 50-100mm
- Gips, dubbelgips för kakling
- Fuktspärr
- Kakel

Notera att du får dubbla fuktspärrar i detta fall så väggen måste kunna ventilera ut ovanifrån.
 
Tackar! :D

Vilken bra beskrivning du hade, synd att den är på Finska (för min del iallafall). Men förstår jag dej och broschyren rätt så kommer det att vara VS2 jag vill bygga (träpanel på båda ytorna). Då får det bli så här (om jag fattat rätt):

-Bastusidan- (++)

-Panel
-Spalt
-Ångspärr
-Reglar med isolering
-Spalt
-Panel

-Relaxsidan- (+)

Bör jag låta spalterna vara "öppna" neråt i båda rummen? Eller rättare sagt hur ska jag ventilera luftspalterna på bästa sätt?


VH Jon
 
Se diskussionen "Bastu i murad källare". Spalten under panel kan du ventilera både uppåt och nedåt.-
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.