Hej.
Vi har tänkt göra om ett gammalt rum i källaren till bastu.
Rummet har två innerväggar i betong och sedan en innervägg som är i trä och ytterväggen har isodrän på utsidan. Golvet har klinker på sig med en liten kant upp på väggarna.

Dörren kommer vara i träväggen.

Så nu till min fråga, räcker det att sätta fast någon form av spikläkt på väggarna och sedan spika panelen eller behöver/ska man göra mer ordentligt med reglning och sedan läkt på det?
Behöver man folie?
 
Om du kan bygga som et rum-i-rum så att spalten utanför bastuväggen är ventilerad ut mot angränsande rum (Både runt väggar och över tak) så är detta ett ganska trygt sätt att bygga-folie gör denna konstruktionen ännu säkrare då det är mindre varm luft/fukt som vandrar ut i konstruktionen och mot kall betongvägg.

Jag skulle ALDRIG bygga med (trä)läkt (med isolation mellan) direkt på betongvägg i källare varken med eller utan folie. Detta är en riskkonstruktion där konstant fuktiga organiska material ofta leder til skador.

om väggarna är väldränerade så kan man använda sauna-satu(kingspan) hellimmad(klinkerlim) och fäst med pluggar på vägg och tak.
Det är detta jag har gått för i min egen sauna(se tråd "drsakke bygger bastu i källaren").

problemet med källarkonstruktioner har alltid varit organiska materialer som ger uphav til mögel och fuktskador(själva betongen är inte problemet annat än att den är alltid fuktig i ngn grad , iaf i gamla källare).
"Mitt" sätt eliminerar organiska material, kondensfara och rum där fukten kan samlas utan att torka.

jag skriver "ganska säker" på rum-i-rum då jag har sett en del rekommendera och bygga så men utan att spalten är öppen mot angränsande rum- då fösvinner poänget till en stor del. Samt at det oftast fortsatt bygges med trävirke mot betonggolv/väggar.

termodynamikens lagar gäller- även i bastukonstruktion. Specielt i källare med jordövertäckta väggar är basturummet i praktiken ALLTID varmare än betongväggen, med dampöppna konstruktioner kommer fukten alltid att vandra från rummet och ut mot den kalla väggen.

mvh
Sakke
 
Att ytbehandla väggen med ngt diffusionsöppet för att sedan läkta ut med reglar(helst i metall) och sätta på panel funkar säkert ok, bastun blir nog lite trögare att få upp i temp men annars fungerar det...tror jag. Ingen folie i väggar isf. I taket skulle jag använt folie forseglat tätt mot vägg(eller det jag föredrar:sauna-satu )
Mvh
Sakke
 
Tack för tipset. Tror den bästa lösningen för oss är att sätta fast skiva som du säger och sedan läkt för att kunna spika panelen emot.

Är det någon fara om väggen/väggarna inte är helt raka för skivan?

Eftersom att det redan är en rad med klinker upp på väggen räcker det med att jag sätter skivan emot ovankanten på plattan eller måste det gå ända ner till golvet?
 
Om betongväggen inte är rak så fölger detta över på panelväggen-är iofs samma om du läktar rätt på. Bäst att försöka rätta av det värsta med klinkerlim-jag hade nok slagit av gammal sockelklinkers och limmat på nytt nederst på sauna satu. (Igen se bilder i min tråd)
Mvh
Sa
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.