Jag har en jordkällare som vi inte använder till någonting, nu har jag lurat lite på att bygga en ved eldad bastu där. Den är ju redan issolerad och det finns hål i taket för skorsten och ventilation är bara att borra upp i dörrarna.
Min fråga är finns det någon som har gjort något liknande eller hört om något liknande?
Det borde gå att genomföra men det är ju inte fel med lite tips!:blushing:
 
Har inte själv bastat i den men jag har sett en sådan bastu i Garpenberg så det funkar garanterat. Kommer inte ihåg konstruktionen men den var mkt enkel, inga speciella paneler utan bara inburet två bänkar att sitta på och ett aggregat.
 
Skriv gärna hur det går, sitter lite i samma planer =).. undrar också i fall ventilationen är bra, man vill ju inte dö av röken där inne .. hehe
 
Som ovanstående, berätta gärna hur det går!
 
Du har ju drömläge att bygga en egen rökbastu, Bastubadarens Rolls-Royce!
 
Jag går i liknande planer. Jag har en jordkällare jag gärna skulle göra om till bastu. Hur har det gått för dig, bybackarn? Har du kommit vidare i dina planer?

Det är ju stentak och -väggar, och jag tänker mig att jag inte behöver sätta upp panel på väggarna utan bara kan bära in lite lavar och kanske lägga trätrall på golvet. Och ventilation i dörren då.

Behöver man tänka på nåt speciellt vad gäller aggregatet? Behöver det ha större kapacitet på grund av stenväggarna?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.