Vi har en gammal bryggstuga på gården som nu står oanvänd. Huset är byggt -37 men brygghuset känns yngre, kanske 50-tal. Vi har nu tänkt fräscha upp bryggstugan och använda den till sommarstuga för gäster och förvaring. I huset finns det ett stort rum och två mindre rum, ca 2,5x2 meter. I det ena av dessa rum står vår hydrofor men i det andra tänkte jag att man kanske skulle bygga en liten bastu med elaggregat.

Jag hade tänkt mig en mycket enkel konstruktion med regelverk på väggarna och panel. Det jag klurar på är om det generellt är en bra idé att bygga bastu innuti äldre stenhus? Kan det bli problem med värme/fukt eller torkar bastun ut sig själv?

Jag har läst det jag har kommit över men det finns kanske någon här som har gjort något liknande som har något tips var man ska börja?

Här är några bilder på utrymmet;

Brygghuset utifrån (i bakgrunden garage);
Henriksdal_bastu4.jpg

Interiörbild (den konstiga tunnan har varit eldplats). Betonggolv och putsade väggar;
Henriksdal_bastu3.jpg

Dörren in till det lilla rummet där bastun är planerad;
Henriksdal_bastu2.jpg

Lite svårt att ta kort men så här ser det ut på insidan;
Henriksdal_bastu1.jpg
 
Tack för länken GzO! Det är som sagt verkligen inte lätt att luska ut vad som är tillräcklig ventilation eller isolering, om man ska ha bastufolie eller inte osv...

Det måste väl bara vara att sätta en ventil ovanför fönstret om tilluften från dörren inte räcker?

Hur noga måste man vara med fuktspärr och liknande? Man kanske inte ska ha fuktspärr alls mot stenväggarna?
 
Har läst på lite och det verkar som att folk här på BH rekommenderar boken "Finnish Sauna, Design Construction and Maintenance". Är det någon som har boken eller som har läst den som kan berätta om det står något om bastu i stenhus? Det hade varit mycket uppskattat!

Var ute och rekade lite i brygghuset, det är dubbeltegel med luftspalt och puts.
 
Hemmakatten
Vid vårt bastubygge läste jag om dessa olika "ventilationsskolor". Som jag uppfattade/tolkade det hela så bör man ha tilluft och frånluft i samma rum OM man bygger en liten bastu i badrummet i bostadshuset och OM man har någon form mekanisk ventilation och ev. med värmeväxlare (FTX) vilket i princip alla nybyggda hus har i dag. Tar man tilluften från ett bostadsutrymme och släpper ut den utomhus får man obalans i flödena.

Men för trådskaparen handlar det om ett gammalt hus och dessutom inte heller bostadshuset. Och då måste det allra bästa vara att ta både tilluft och frånluft utifrån. För hur skall du annars kunna vädra ut all fuktig bastuluft från huset eftersom jag tar för givet att det inte finns annan ventilation än självdrag.

Vår bastu byggs i nybyggd gäststuga där ventilationen blir självdrag med fläkt i dusch o pentry. Två ytterväggar har bastun och vi tar både tilluft utifrån och låter frånluften gå ut utomhus.

Det är också lite skillnad om man skall ha elbastu eller vedeldad. En vedeldad bastu förbrukar (förstås) en väldigt massa mer syre än en elbastu. Vi har vårt insug under bastuugnen och utluften går ut uppe vid taket snett emot inluften.
 
Det är stenväggar eller hur? Utan ngn isolering på dem? I så fall luftar de sig själva. Du kan ju kolla på min sajt, där vi gjort i princip likadant.

http://www.pedago.fi/dalton/Hus/bastu/bastu.html

I ditt fall skulle jag ordna ventilation genom ytterväggen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.