Ja hade tänkt bygga en simpel bastu i en friggebod med alla regler, max 9.9999 m2 osv och ställa utanför huse, en kul grejj typ..

då bhöver man inget bygglov men antar att man måste ha de om man ska ha en ved eldad kamin? :-/

Någon som har några bra ritnigar på något sånt här bygge?

 
Är också på gång att bygga en snart. Har inte riktigt bestämt mig hur min ska se ut än. Om du vill ha ritning på en friggebod så finns ju en byggbeskrvining på t ex enkelboden på: http://www.byggbeskrivningar.se/ under "utvändigt".

Ett annat inspirationstips är: http://web.telia.com/~u83008546/Badstugor/

Är lite osäker på bygglovet när det gäller bastukamin - kanske räcker med en bygganmälan.

En annan sak jag funderade på för mitt framtida bygge. Eftersom man är smålänning vill man ju komma undnan med så låga kostnader som möjligt. Jag har noterat att rökrören/skorstenarna till kaminer är väldigt dyra. Är det det någon som har tips på billiga lösningar som funkar både vad gäller brandsäkerhet och täthet/säkerhet vid tak/väggenomföring?
 
Hej,
Jag har ingen billig lösning på skorstensproblemet. Är man en ivrig bastubadare så kommer den dyra färdigisolerade skorstenen efter ett antal år att vara sönderrostad och behöva bytas ut. Dvs det blir dyrt igen. Jag valde istället att mura upp en skorsten av Isokernblock. Det blev litet dyrare men är en engångskostnad. Samtidigt kan man mura upp ett hörn vid sidan om skorstenen så är det brandsäkra väggar runt eldstaden på en gång. Inte den billigaste lösningen men bra blev det och man blir nöjd med det man åstadkommit.
 
Hej.
Jag vet flera som har gjort skorsten själv till braskamin, med ett stålrör som man isolerat själv. Hör bara med sotaren vilken isolering det måste vara det vet han. ;)
 
grutt skrev:
Är lite osäker på bygglovet när det gäller bastukamin - kanske räcker med en bygganmälan.
Jag har kollat upp det där och i kommunen där jag bor räcker det med bygganmälan och då för själva eldstaden. Den skall även besiktigas av innan den får användas.
 
Fredrik i Trollhättan skrev:
[quote author=grutt link=1139948781/0#1 date=1139994518]Är lite osäker på bygglovet när det gäller bastukamin - kanske räcker med en bygganmälan.
Jag har kollat upp det där och i kommunen där jag bor räcker det med bygganmälan och då för själva eldstaden. Den skall även besiktigas av innan den får användas.
[/quote]


Okayoaky, de låter väl rimligt, ska höra mig för lite här då..
 
Fortsätter med lite andra friggebodsbastufunderingar i samma tråd. När det gäller golvet - vad har ni för tips där? Funkar det med ett trägolv typ råspont (om man inte är rädd för stickor i fötterna)? Eller ska man lägga in plastmatta, klinker eller annat alternativ? Tjänar man mycket på att isolera golvet eller ska man strunta i det och om man isolerar antar jag att man man måste ha någon form av fuktspärrat golv så inte fukt/vatten kommer ner i isoleringen - eller?
 
Räcker det inte med att ha några grova plankor med springor emellan som golv. Vattnet rinner rakt ner i grunden under boden.
 
mattiasx skrev:
Räcker det inte med att ha några grova plankor med springor emellan som golv. Vattnet rinner rakt ner i grunden under boden.

Du tror inte att plankorna blir dåliga efter en tid??
 
Tror att plankorna håller rätt ok med tanke på att de borde torka upp av eftervärmen i bastun. Funderade dock på om det inte blir lite dragit om fötterna med springor?
 
grutt skrev:
Tror att plankorna håller rätt ok med tanke på att de borde torka upp av eftervärmen i bastun. Funderade dock på om det inte blir lite dragit om fötterna med springor?
joda de e väl möjligt men om väljer att ha de så simpelt så borde man väl ta det?=))
 
Ska också bygga bastu i friggebod till sommarn och har funderat lite på golvet. Tänkte ha trallgolv först men var på besök i en bastu med sånt golv och det blev väldigt dragit och inte speciellt behagligt. Samtidigt vill jag inte isolera och bygga tätt på golvet då jag vill kunna hälla vatten på mig själv och andra i bastun. Vad tror ni om att ha trallgolv och fritt till marken under men att mura igen sidorna? KAnske använda såna där L-formade element man använder när man gjuter betongplatta. Det skulle ju kunna förhindra drag under golvet. Det skulle s.a.s. bli ett "stängt" utrymme under bastun fast med grus i botten som vattnet rinner ner i....

Andra förslag?
 
Fredrik i Trollhättan skrev:
Ska också bygga bastu i friggebod till sommarn och har funderat lite på golvet. Tänkte ha trallgolv först men var på besök i en bastu med sånt golv och det blev väldigt dragit och inte speciellt behagligt. Samtidigt vill jag inte isolera och bygga tätt på golvet då jag vill kunna hälla vatten på mig själv och andra i bastun. Vad tror ni om att ha trallgolv och fritt till marken under men att mura igen sidorna? KAnske använda såna där L-formade element man använder när man gjuter betongplatta. Det skulle ju kunna förhindra drag under golvet. Det skulle s.a.s. bli ett "stängt" utrymme under bastun fast med grus i botten som vattnet rinner ner i....

Andra förslag?

Okay, ja ja har då adlrig testat en bastu med sånt här golv, men din ideé låter vettig. ett steg i rätt riktning iaf :cool:
 
Kul idé. Skulle kunna funka. Måste nog vara ganska väldränerat dock annars finns kanske risk för fuktskador på bjälklaget då det inte blir ventilerat under boden och markfukten tränger upp.

Min tanke var nog att köra spontat golv men sedan ha en ränna eller spygatt som leder ut överflödigt vatten i. Lägga golvet med lite fall åt det hållet där man har rännan eller spygatten så att överflödigt vatten rinner ut. Om man gör spygatten i närheten av kaminen så kan den dessutom funka som luftintag.
 
Jag tänkte gräva ur ner en bit och fylla på med grus.
Bjälklaget kanske kan göras i impregnerat? Det är ju inte inne i bastun och borde inte bli varmt..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.