Hej!!

Finns det någon som har byggt upp en bastu i en friggebod. Skulle gärna se några bilder för att få lite inspiration. Tänkte nämligen bygga en med vedeldat kamin. Gärna ungefärlig summa det kostar, har redan kamin.

Tack på förhand
 
Gå från Forum till Bilder, Bastu så hittar du en hel del. Vegar har byggt en vedeldad badtu i trädgården.
 
Så här ser min vedeldade bastu ut. Köpte den minsta friggeboden från Jörnträ och inredde den som bastu.

Tigersågen

PICT0374.JPG[/url][/IMG]
 
så här ser min bastu ut . Sen har jag lite trall utanför numera, hade ju bastun klar innan huset hade kommit.... totalkostnad under 30k.
 
  • Kalknäs -07 041.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Snygga små bastustugor. Nu blir man ju sugen! *Ler*

Vad har ni för virkes tjocklek på väggarna?
Någon isolering?
 
jag har 34mm tjocklek i väggarna, ingen isolering alls, varken i väggar eller tak!
Bifogar en bil på kaminen och betongskyddet som inte kostar 700kr... som harvias skydd gör. :) Nu ska jag fylla på ved i kaminen så att det blir varmt o gott. Lite "tornedalsk bastukorv" i folie på aggregatet med tillhörande kall pilsner! mums!
 
  • Kalknäs -07 036.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har också 34 mm i timmerväggen, ingen isolering i ytterväggar, bara 45 mm isolering i innervägg mellan bast- och relaxdelen. Har 120 mm isolering i taket och golvet samt klinker på golvet.

Köpte skyddsmantel för både vägg o golv från Harvia.

Tigersågen

 
Riktigt trevliga stugor. Tack för bilderna , tror att jag börjar veta hur jag vill ha det.
 
Hur är timmerstugor i 34 mm i väggtjocklek?

Blir det inte ett klent bygge?
Tycker 34 mm inte är så kaxigt, som en trallbräda, ju!


Inga bilder innefrån era bastustugor?


Sheriffen>>>
Har du bara gjutit en platta som du ställt kaminen på?
Vad har du på väggen bakom?
Har du inte skorstenen rakt upp i taket?


Tigersågen >>>
Hur gjorde du innerväggen mellan bastu och relax?

Hur ser planlösningen ut?
Det ser ju inte ut att vara så stor timmerstuga.
 
Redigerat:
Skiljevägen mellan bast- och relaxdel reglade jag upp med 70x45 regel, isolerade och satte sedan liggande bastupanel. Eftersom stugan är liten 6 kvm och ytterdörren är centrerad fick skiljeväggen gå på tvären, i den ena hörnan står kaminen och sedan finns det plats för två sittande personer eller en liggande. I relaxdelen finns plats för två vilande personer. Håller på att bygga ut gavelsidan med ett duschutrymme på 2 kvm. Måste då göra hål i den bakre gavelväggen för att nå duschutrymmet.

http://www.byggahus.se/bilder/data//541/PICT0274.JPG

Har lagt upp lite mera bilder på bildforumet under Bastu o Relax om någon är intresserad :).

MVH/Tigersågen
 
Hawkeye, jag gjöt en platta med några stumpar från en armeringsmatta.
Skivorna heter masterboard och finns på k-rauta. Sitter två st. med distanshylsor för cirkulation.
Skorstenen smiter rätt i taket, med harvias rör så blev resultatet riktigt snyggt!
 
Kör man med någon plast / bastufolie om man ska isolera golv, tak och en uppreglad innervägg mellan bastu och relax?
 
HawkEye skrev:
Kör man med någon plast / bastufolie om man ska isolera golv, tak och en uppreglad innervägg mellan bastu och relax?
Jag håller på att bygga en fristående bastu på tomten men har börjat från grunden och byggt 15m2 i lösvirke Själva bastudelen är på ca 8m2 och resten är relax. Jag forskade lite i om det skulle vara någon form av plast/alufolie bakom panelen men fick till slut klart för mig att det inte skulle vara det när den är fristående.
Jag har reglat 45x95 stående som stomme med 45x45 liggande på utsidan som stående panel spikats i. Allt är islolerat och på insidan satte jag masonite med en spikläkt på för att få en luftspalt mellan isoleringen och panelen. Har hört olika bud där med. Vissa säger luftspalt andra inte... Jag valde hur som helst att bygga på det viset och förutsätter att det skall funka!

Det finns lite bilder under rubriken: Projekt: Vedeldad bastu & badtunna i betong
 
Nu när vintern ligger över landet, får ni upp någon temperatur
i era oisolerade bastustugor?

Hur kallt har det varit ute, och vad har ni då eldat upp eran bastu till?
 
Jag fick upp bastun till 120 grader nu i helgen. då var det 15 minus ute, jag eldade i en timme innan jag klev in och då var det 80 grader och så badade jag i 1,5 och då var den som mest uppe i 120.

Jag har en bastustuga från Harvia, termometern är en bastu termometer från Hariva och den är väl inte den mest exakta men det var för varmt på slutet :-D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.