Har byggt en liten badhytt vid bryggan (150x100). Nu i efterhand kom vi på att vi skulle vilja kunna använda den som bastu på sommar och höst. Den är inte isolerad, bara vanlig brädpanel på reglar.
Tror ni att det fungerar att bara sätta in ett bastuaggregat eller måste man isolera?? :-/
 
Hej!

Jag tror nog att det skulle kunna gå, men har du tänkt ett vedeldat aggregat elelr elaggregat ?
Jag är lite nyfiken på hur du tänkte göra med skorstenen?
Har hört att man kan bygga av miniritskivor ?
mvh Lena
 
Hej
Jag har inte funderat så mycket på skorstenen än. Vi tänkte ha vedeldat aggregat. Mineritskivor som du nämner - tänkte du då att man ska det enbart bakom aggregatet eller klä in hela boden med detta.
Hade tänkt testa att ha den oisolerad men det kanske inte går att få upp värmen i den då.
Hälsningar Borg
 
;)
Hej igen!

Jag har läst att man ska ha mineritskivan direkt om själva rökröret där man för ut rökröret genom väggen från kaminen och sedan en på baksidan av väggen
så att inte rökröret ligger mot bränbart material såsom trä o dyl.
man kan även välja att ställa en mineritskiva bakom och under kaminen för att vara säker.
Jag tänkte välja en enkel kamin från www.swd.se ex bastukamin b2 för en bastu på 4-5 m2, finns även b1 för 3-5 m2.
Men själva röken från kaminen måste ju komma ut någonstans ur stugan det är enda problemet ...
mvh Lena
 
Jag har en Harvia M3 avsedd för max 13 kubik bastu i en oisolerad friggebod om ca 150x320 cm. Ca 220 i tak.
Blir varmt på 20-30 minuter.
Max temp hittills strax över 90, men det var av misstag, för jag vill hellre ha 60-80, speciellt om barnen är med. Det hade blivit varmare om jag lagt in mer ved...

T

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.