Jag har byggt en bastu på ca 2,5 kvm. Tilluften är tänkt att komma under själva bastudörren där en glipa på ca 2,5 cm är mellan dörr och golv. Nu till mitt dilemma. I Bastuns tak sitter en ventil, jag trodde först att det var frånluften ut i friska luften men icke. Blev varse när jag såg att det var borrat ett mindre hål ( se bild ) i mitt nya badrum där tanken är att sätta en ventil som då förbinder takventilemn i bastun med badrummet. I badrummets tak sitter sedan en frånluftventil.
Jag vill helst inte ha en ventil i men vet samtidigt inte om glipan nederst i bastudörren är tillräckligt.

Jag har 3 alternativ som jag ser det
1) sätt in en ventil, kommer bli fult men då uppfylls ju intentionen med ventilation fullt ut
2) Lägg i silikon och fog i hålet och testa, fördelen är väll om ventilationen upplevs dålig är det redan förberett för att sätta in en ventil givet att jag borrar ett större hål. Funkar det bra utan ventilation är ju riksen att plattan aldrig kommer att bytas och jag får dras men min fogade lösning-
3) Byt klinkerplatta. Här känns det som man behöver vara säker att det inte blir ett problem med dålig ventilation

Tacksam för konstruktiv input och sarkastiska kommentarer undanbedes.
Ett litet borrat hål i en klinkerplatta, tänkt för ventilation mellan bastu och badrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det där lilla hålet har nog ingen betydelse för ventilationen. Funkar det nu funkar det nog utan det där lilla hålet!
 
Jag hänger inte med, är det meningen att frånluften ska bindas ihop med en ventil från bastuns tak till väggen i badrummet ?
 
E
Bastuns frånluft ska i största möjliga mån mynna i samma utrymme som tilluften tas ifrån.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Jag hänger inte med, är det meningen att frånluften ska bindas ihop med en ventil från bastuns tak till väggen i badrummet ?
yes
 
Ok, lägg gärna ut fler bilder
 
Nu har jag tagit upp ett hål men ser att bakomliggande spirorör är skruvat och inte riktigt centrum i hålet. Sedan är ju ( på bild ) själva anslutningen för kort för att nå in i röret?
Uppskuret hål i vägg med förskjutet spirorör och synlig skruv, isolering runt kanten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett hål i golv med en synlig avloppsspiral som inte är centrerad, med kort anslutning som inte når röret.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
E
Skruven kan du med fördel kapa av, och trä på en skarvmuff på kanalen så räcker den ut till väggstosen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.