Tjena,

Var uppe och rensa stuprännorna idag och upptäckte då att det står vatten på grannens garagetak. En tennisboll hade plombat stuprännhålet så det stod 20 cm vatten där uppe. Jag har givetvis påpekat detta till dem och de skulle åtgärda det. Nu är jag dock livrädd att det gått ner i våra väggar.

Jag ringde försäkringsbolaget för att höra vad det hade att säga om saken. Jag trodde försäkringsbolag skickade ut gubbar men icke. Jag måste alltså anlita en besiktningsman. Jag tycker dock inte att jag ska stå för detta. Bör jag surra med grannarna och be dem kolla så inget allvarligt hänt?

Hur går jag vidare? Jag är ny med det här med hus :)

Mvh

/Jzz
 
Ser du tecken på fukt i väggarna? Känner du dig orolig kan du låna en fuktmätare och kolla lite.

Försäkringsbolag skickar ut skadereglerare, inte besiktningsmän. Eftersom du inte har upptäckt någon skada skickar de inte ut någon.

Kan du däremot påvisa en skada kommer det garanterat att dyka upp någon som vill titta på detta...
 
Tror du det är ngn större fara då - dvs har du anledning att misstänka en skada ?

Om taket är byggt på sådant sätt att en tennisboll i stupröret medför stående vatten så torde också takets beläggning tåla detta.
På vintern, och speciellt våren är det inte ovanligt med isproppar som då också skulle medföra stående vatten...

Om du misstänker en skada så får du väl kolla närmre på det och ta foton etc av skadan ock skicka in till ditt försäkringsbolag. Eftesom skadan då är i dina väggar är det ditt försäkringsbolag du skall tala med - sen kan ev dom relgera saken med grannen om det behövs (just en tennisboll kan nog härledas till "olycka" eller oförutsedd händelse dock...)

/K
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.