har bestämt att köpa ny soffa och det lutar mot att det blir en skinnsoffa,
nu när mannen äntligen lyckats med att övertala mig till det så kanske mina drömmar slår in. Jag har altid drömt om att ha vita soffor i vårt kombinerade fin /tv rum men då vi har två barn under fem år och planerar fler så har jag insett det skulle aldrig funka i vårt hem.

Nu öppnas ju nya möjligheter. Men hur barvänlig är egentligen en vit skinnsoffa eller ska man kanske satsa på en brun.
modellen blir en rak stilren soffa med en sk schäslong
har sett en på IKEA som jag gillar (minns inte namnet) och en som kanske håller på att vinna soffernas kamp :) på Skinngruppen.

Nån som har någon erfarenhet av detta som vill dela med sig.
 
Vi köpte en dyr i för sig 45000 kr skinnsoffa men allt går bort från den. Pennor, kräk, köttfärs, blåbär... Den fanns att få i alla färger. Köpte den på mio. Det kan ju som sagt vara värt det då den tål så mycket. Måste dessvärre smörjas in 2 gånger om året. Har haft den i 1 år nu och den är helt underbar, ser inte ens använd ut. Kommer ej ihåg vad märket heter och orkar just nu ej gå och kolla men den är gjord i sverige.
 
Vad den vit, jag e mest orolig för att tex välling ska ge "gula" fläckar.
vet du vad det var dör sorts läder har för mig att det finns olika sorter,
 
Jag skulle inte välja en vit/ljusbeige skinnsoffa om jag hade (små)barn. Även om det är skinn tror jag att det är för känsligt... Kommer ihåg bekantas lilla dotter som ritade med tuschpennor på dyra skinnsoffan, tror att det varit lögn att få bort det från en vit soffa. Lyckligtvis gick det mesta tuschen bort från deras mörkgrå soffa.

Tycker att du är alldeles rätt ute när du funderar på att satsa på en brun skinnsoffa, det känns mycket barnvänligare!!

Var inne på Skinngruppen (hemsidan) och kollade på President, den verkar ju vara det du letar efter. Om den är skön att sitta i tror jag att den är ett bra val.
 
Jo det var faktiskt exakt den som jag hade tittat på, ungefär samma pris som IKEAs fast med bredare ben och armstöd vilket jag tycker är lite snyggare.
Jag har även fastnat för MIOs soffa MONZA den är iofs i tyg men jäkligt snygg, helt klart bra pris med. Jag vill ha en stilren soffa i en stilren färg så att den kan hänga med länge samt att jag tror att det blir lättare med inredningsfärgskalorna på så sätt.
vi har i dag en 3+2+1 i en mossgrön färg :p (har hängt med från sambon) som är omöjlig att möblera.
 
Även om jag också tycker om Monza skulle jag valt President pga att den är i skinn. Monzan verkar dessutom ha fast klädsel (iaf. på stommen) vilket också talar emot den. Som barnfamilj är det väl ett måste att kunna tvätta (hela) soffklädseln?! Fem smutsiga små fingrar och allt det där...

Lycka till med soffvalet!
 
Jag skulle valt att köpa en begagnad vit skinnsoffa. Barn är barn och bara för att man köper en brun skinnsoffa så gör den inte att bläckpenna syns mindre än på en vit. Syntes hur bra som helst när min dotter ritade på vår förra skinnsoffa.
 
Vi har en vit skinsoffa från skinngruppen & en son som snart blir två år.
Han har ännu inte börjat rita på sofforna (hoppas det håller i sig ;)) så jag kan inte säga något om det.

Det är mycket lätt att torka av fläckar och dyl på MEN jag skulle ändå inte rekommendera en vit soffa eftersom jag tycker den är lite "gråsolkig". Den är alltså inte längre vit utan lite grå i skinnet. Inget man direkt tänker på när man bara tittar på den lite lätt men när man tittar på den på nära håll så ser man skillnaden på skinnet i sitsarna och skinnet på sidorna.

Jag har skurat och skurat med skinntvätt men den blir aldrig helt vit. Bara där du verkligen tar i och det är ju inte så du skall tvätta en skinnsoffa. Ändå har jag behandlat den minst 4 ggr per år.

Trots ovanstående så älskar jag min vita soffa och funderar på att köpa en till nu när vi skall komplettera.....men jag vet inte om det är rätt egentligen. :-/ En brun/beige soffa känns så 80-tal på något sätt..... :-/
 
Vi har vita soffor med tygöverdrag som går att tvätta. Kanon eftersom vi har småbarn. Jag har två överdrag att byta mellan. Svåra fläckar går att behandla med klorin.
 
tack för alla svar
vi har stolar med vita överedrag till matsals/köksborder och även om de går att tvätta så avskyr jag dem. jättesnyggt när det är ny tvättat men några timmar senare :'( känns det som ogort, nu var det ju inte sååå smart att köpa vita överdrag till just köksstolarna (som snart ska få en ny plats vid matbordet istället för i köket) när man har små barn men det e JU så snyggt.
Jag är av den sorten som inte låter möbleringen i hemmet styra av att jag har barn -anser att man kan ha snygga möbler i alla fall, vill inte verka snobbig på något vis men vi har väner som resonerar att så länge barnen e små så kan man inte ha ett hem med snygga inredning, så därför har de begagnade soffor mm ala 70-80 tal.
Det lutar nog mot att det blir en vit soffa och jag är inte orolig för att de ska rita på den, mina barn är vildingar men ritat på väggar möbler etc har de peppar peppar aldrig gjort.
 
Ja, jag förstår att du väljer en vit soffa...de är snygga även om de kan bli lite grå.... :D
 
Har samma dilemma och har kollat på Ikeas Hamra som jag gillar grymt mycket. Fast nu börjar det luta åt brun skinnsoffa istället. Maken vill vänta tills barnen inte längre ritar i soffan. Senast var dottern (4 år) framme med orange och grön tusch! Vi har en Ikea Tomelilla, f.d. vit med diverse konstverk på. Jag orkar bara inte tvätta ett par gånger om året för det är bökigt att få av och på tyget. Dessutom blir det aldrig helt vitt även om jag tar i klorin. Man får väl ta några flaskor, men det är ju inte miljövänligt så det vill jag inte.

Pernilla
 
Hej!
Vill bara berätta att skinnsoffa (tyvärr inte vit utan ganska mörkt blå) har funkat utmärkt för vår familj i alla fall. Köpt när barnen var små (15 år sedan), inga synliga fläckar. Ser faktiskt fortfarande ny ut. Ska fortsätta testa den i vårt nya kök, med en ny busig två-åring. (lite tråkigt med saker som håller så bra, eftersom det känns fel att byta ut ;D) MEN, i stort sätt underhållsfri till skillnad från den i vitt tyg som behöver tvättas jämt (betydligt nyare o skaskigare)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.