Hej. Räckets nedre del har för stor glipa och skulle vilja barnsäkra det. Jag önskar inspiration och idéer och gärna.

Jag har tänkt man ska fortsätta med reglar ett varv till men skulle då behöva borra i alla metalldelar stolparna sitter i. Hur tänker ni om det ?

Önskar också tips på grindar som är 2 meter breda.
 
  • Trädäck, metallfäste, trästolpe, solljus, gröna växter i bakgrunden, klarblå himmel, skuggor, skruvar, natur, utomhus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träveranda med metallstolpe, skuggor, dagsljus, konstruktion detalj, säkerhetsräcke.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja det borde väl se bäst ut att göra precis som du säger: ett varv till med samma typ av ribbor på samma avstånd. Och borra genom skon blir ju nödvändigt. Men det är ju inget konstigt med det. Jag hade sågat till lämplig avståndskloss så jag hade kunnat lägga ribban stadigt på rätt höjd och sen borrat genom ribba och stolpsko i ett svep. Är man riktigt noggrann rostskyddar man borrhålet genom stolpskon.

Har du nån bild eller mer info om hur grindarna ska sitta och vad de ska fästas i?
 
Du kan också sätta spjälor av tunna ribbor mellan nedre ribba och golv, antingen rakt ner — ungefär som ett galler — eller snett kryssvis som en spaljé. Väljer du det senare så komplettera gärna med lite klätterväxter.

Grinden snickrar du enklast och bäst ihop själv, av tryckimpregnerat så det passar ihop med räcket.
 
ricebridge ricebridge skrev:
Du kan också sätta spjälor av tunna ribbor mellan nedre ribba och golv, antingen rakt ner — ungefär som ett galler — eller snett kryssvis som en spaljé. Väljer du det senare så komplettera gärna med lite klätterväxter.

Grinden snickrar du enklast och bäst ihop själv, av tryckimpregnerat så det passar ihop med räcket.
Tack :)
 
H Henrik.S skrev:
Ja det borde väl se bäst ut att göra precis som du säger: ett varv till med samma typ av ribbor på samma avstånd. Och borra genom skon blir ju nödvändigt. Men det är ju inget konstigt med det. Jag hade sågat till lämplig avståndskloss så jag hade kunnat lägga ribban stadigt på rätt höjd och sen borrat genom ribba och stolpsko i ett svep. Är man riktigt noggrann rostskyddar man borrhålet genom stolpskon.

Har du nån bild eller mer info om hur grindarna ska sitta och vad de ska fästas i?
Här lade jag upp bilder
https://photos.app.goo.gl/jm7DUm3hDrdDR9BWA

Kanske enklast är ställa något i vägen bara som behöver rullas åt sidan :)
 
K
Ska vara max 100mm mellan nedersta ribban och trallen/marken av barnsäkerhetsskäl.
 
K kniv skrev:
Ska vara max 100mm mellan nedersta ribban och trallen/marken av barnsäkerhetsskäl.
Det blir 80mm om jag sätter ett varv till :)
 
Fin klättervägg… 🤔
 
  • Haha
  • Gilla
Johan Gunverth och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.