Hej!
Vi håller på att barnsäkra hemmet då sonen börjat krypa och ta sig runt i hemmet på egen hand. Vi har dock lite problem på övervåningen då trappräcken är lågt, ca 90 cm (se bild). Avståndet mellan spjälorna är 10 cm vilket är max enligt rekommendationerna, men hur kan vi göra det högre? Har för mig att det bör vara 110 cm.

Trappa med lågt vitmålat trappräcke och spjälor, inuti ett hem med trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Lågt trappräcke i ett hem med ljusa trägolv och vitmålade väggar, ungefär 90 cm högt med 10 cm mellanrum mellan spjälorna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
En enkel och billig lösning kan vara att bygga en lös ram som täcks med tex kompostgaller, den kan dras fast i spjälorna med lämpligt band från utsidan.

Alternativet är att bygga på räcket på riktigt, men det är ett rejält jobb med tanke på de olik stolparnas utformning.
 
  • Gilla
FreQa
  • Laddar…
Är spjälorna för breda absolut någon form av galler är ju bra. Med tanke på höjden tycker jag av egen erfarenhet ni inte behöver göra något. Barnet kan ändå inte klättra över i den åldern och den dag det kan det har det tillräckligt med förstånd för att förstå att man inte ska göra det.
 
  • Gilla
Kallebo
  • Laddar…
Vi hade liknande men med liggande spjälor. Jag skruvade dit en tillfällig trälist som jag sedan skruvade en plexiglasskiva i så barnen inte kan klättra upp. Det blev hyfsat diskret men ändå säkert.

Höjden tror jag inte blir ett bekymmer, den dagen de kan klättra över ett 90 cm räcke så borde de fatta att inte göra det. (Annars kan ni göra en rejälare lösning när den dagenkommer )

/M
 
  • Gilla
Poxeman
  • Laddar…
BirgitS
E
Plexiglas lät smart, vår 1,5 åring flyttar runt sina små barnstolar över hela övervåningen.
Har stått på den vid altandörren precis jämte högsta delen vid trappräcket för att kika ut.
Jag litar inte på att hon har koll på vad som händer om hon klättara över och klättra gillar hon....
 
110cm är som tidigare nämnts inte för barnsäkerhet utan för vuxna, det gör att en inte välter över vi snubbling eller om en backar emot.

Det blir svårare att stoppa barnen när de kommer på hur stolar och annat kan användas som stege... då är det dags att lära dem gå i trappor istället.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Plocka bort pallar och lådor när barnet är stort nog att kunna flytta på dom, dom fattar väldigt fort att man kan flytta objekt för att komma upp och över saker.
 
Ska han krypa över 90cm..? Vi har då aldrig haft högre, vi hade en Ikea barn grind som klämms fast i trapp hålet, funkade kanonbra..

Sen är det bra att de ramlar i trappen 1gång, sen är det löst! Vår grabb och dotter när de var ca 3år har ramlat hela vägen ned från övervåningen, trätrappa och en L trapp..
 
Excel
Har svårt att se att ett barn kan ramla över 90 cm räcke.
 
  • Gilla
Husqvarna220Ac
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.