Hej! Hoppas att jag ställer frågan på rätt forum nu... Håller på och bygger ut och nu har turen kommit att planera två nya barnrum; ett var sitt sovrum till flickor 4,5 resp 1 år gamla. Vill gärna ha lite hållbara tapeter/färger så ,an inte måste göra om innan man hunnit renovera klart resten av huset... (Alltså inte nallar eller disneyprinsessor).

Beskrivning av rummen:
-Taket är vitmålad päslspont.
-Golvet förhoppningsvis nåt träaktigt
-Snedtak längs med ena långsidan. (Det mesta består alltså av pärlspontaket där, Ca 110 cm från golvet är vägg)
-Andra långsidan är "rak vägg" och där finns även två Birkelandgarderber från Ikea. Ska inte ha nåt hålrum ovanför garderoberna utan ska tapetsera igen hålet.
- Ingångsdörr på ena kortsidan.
- två fönster på andra kortsidan (ett 80 brett högre fönster och ett litet 50*50 fönster)

Hur ska man få rummen fina tycker ni?? Vill gärna ha lite gammeldags prägel på dem. Huset är byggt -28 och det är kul om stilen följer hela huset. Fast jag är heller inte rädd för moderna inslag!
Ska man tapetsera alla väggar med samma tapet eller ska man tänka "fond"? Eller låta två väggar vara likadana. Hur då i så fall?
Har ni tips på fina kulörter eller tapeter??

Har gjort iordning ett litet barnrum förut av en gammal klädkammare och hade då med vitmålade träväggar utom på ena långsidan då vi valde Sandbergs ljusrosa/vit-rutiga. Blev jättefint och den tapeten har jag aldrig ångrat.)

Tänkte sedan inreda lite gulligt. Typ Ikeas Hemnes dagbädd med nån slags sänghimmel i ena rummet. Nån fin/söt fåtölj... Kanske prinsessigt lagomtema i ena rummet... Har inte funderat färdigt än som ni märker...

Kom GÄRNA med tips! Behöver all inspiration jag kan få! Både på väggar och inredning (även tips på golv om ni har).
 
Spontant när jag tänker barnrum så ser jag ett golv bestående av en matta som tål lite stötar och tryck. Jag ser målade väggar som är lätta att bättra på med lite färg om de skulle ta mycket stryk, och lätta att torka av.

Jag ser också rum som inte är färdiginredda efter en mall och ett tema, utan där det kan få finnas plats att i barnets olika faser få inspireras av intresset just då. Prinsessor kanske är aktuellt några månader, men sedan är det hundar som gäller, och därefter kan det vara några nya popidoler som upptar allt intresse, för att sedan bli hästar, Kalle Anka och ett evigt tjatande om att få ett akvarium.
 
Hej på er! Och TACK för era svar!!

"Anna_Robban": Tack för dina länkar! De ska jag definitivt kika vidare på!

"tinguran": Tack för ditt tips. Jag är inne på mininredning.se i princip varje dag och kikar på deras barnrumslänkar i hopp om inspiration. Har sett en del fint där. Tack för svaret!

"Swetrot": Håller med dig i mycket av det u skriver. Har inte tänkt färdigt på om det blri tapet eller målade väggar. Hade det redan funnits tapeter på väggarna hade det inte varit någon tvekan utan jag hade rolllat över dem med färg och eventuellt haft en vägg med tapet. Nu är det ju nya väggar... Så då måste man väl ändå först sätta upp nåt att kunna måla på i så fall.
Hade tänkt att om det ska bli något tema i rummet så är det med inredningsdetaljer som är lätta att byta ut. Typ krokar, spegel, krukor mm. Vill ju också kunna förändra med tiden utan att det blir ett alltför stort projekt.
Tack igen för ditt svar!! Det är bara golvet som jag har svårt att ta till mig av ditt råd då jag tycker att det är så otroligt vackert med trägolv (gärna brädgolv ;-)

Hoppas att det finns fler här som orkar sig på lite tips!
 
I vårt förra hus satte vi en glasfiberväv som vi målade och så satte vi en bård ovanpå. När äldsta barnet efter fem år tröttnade på lilla Laban var det rätt så enkelt att blöta bort bården och ersätta den.
I vårt nya hus har vi valt att måla rakt upp och ner på gipsen och sedan har vi satt fondtapet på en av väggarna. Fördelen med fondtapeten är väl att man slipper ta bort den, man kan helt enkelt tapetsera rakt ovanpå.
Walliesar/stickers är kul att kombinera med tycker jag. Jag kollade också på tapeter från midbecs "kids@home" kollektion, där fanns tapeter med matchande stickers. Kul om man vill ha en fondtapetvägg och sedan kunna klistra lätt borttagna stickers på de andra väggarna.
Jag tycker att det är snyggast med någon dominerande färgskala som gör att alla leksaker/prytlar underordnar sig, t ex grönt och blått som ett av barnen haft på väggarna och på överkast, kuddar och mm, sedan var alla möbler vita.
 
A
Vi har valt att sätta väv på väggarna och sedan måla fondväggar till bägge flickorna (4,5 och 7 år). Vi tycker oxå att brädgolv är vackert så det fick det bli. Det har fungerat kanon. Några bilder på det snart färdiga resultatet. Lite fönstermålning och en hel del lister kvar :)
 
  • barnrum 004.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • barnrum 011.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • barnrum 012.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fialottabus: [/U]
Så ni målade direkt på gipset? Funkar det bra? Väggen blev inte ömtålig? Har målning som ett starkt alternativ just nu men var inställd på att först tapetsera med en tunn tunn väv och sedan måla ovanpå den. Om det funkar bra med att måla direkt på gipsväggen så låter ju det rätt smidigt!! Vill också ha möblerna vita. :) Tack för ditt svar!

Anna Robban:
Tack för länken! Den var väldigt inspirerande! Nu vill jag måla om möbler också!! *s*

AnnaKanin:
Å vilka fina rum!!! Gulliga stolar och bord i det gröna rummet! Hur gjorde ni golvet?? Ett sånt drömmer jag om!(Antingen likadant eller lite ljusare eller eventuellt vit/gråmålat. ) Var det svårt att lägga? Var köpte ni det? Pris?
Av dina bilder blir jag jätteinspirerad att få klart våra barnrum :) Tack för svaret!
 
Jättekul att du gillade våra barnrum, vi är själv så nöjda :)

Trägolvet är billigast tänkbara under 100:-/kvm, 14 mm inköpt på Bygg-Max och fastskruvat ovanpå masonitgolvet. Det var inte alls svårt att lägga, jag har lagt det själv och tog ca 1 dag per rum. Vi la billigt klickgolv i ett annat rum och det var svårare att lägga. Tyvärr fick vi lite panik när vi skulle behandla golvet och undersökte inte alla alternativ ordentligt. Det blev halvblank golvlack som kostade ungefär lika mycket som själva trägolvet. När vi lackade sovrumsgolvet blev det en halvmatt lack istället och det blev lite bättre.
 
Man måste givetvis vara noggrannare med spacklingen. Jag tycker att hållbarheten verkar vara ungefär som med den tunna glasfiberväven i förra huset. De flyttade till sina nya rum för en dryg vecka sedan men hittills verkar det vara så. Målade väggar är ju litet känsligare än papperstapeter ... men också enklare att bättra ..
 
AnnaKanin skrev:
Trägolvet är billigast tänkbara under 100:-/kvm, 14 mm inköpt på Bygg-Max och fastskruvat ovanpå masonitgolvet.
Hittar inget så billigt golv där?
 
A
Golvet var ett extraerbjudande i deras reklamblad. Både Bygg-Max, K-rauta och Bauhaus har erbjudande om obehandlat trägolv under 100:-/kvm då och då.
 
Anna-Karin: Jättefina rum till barnen! Får man fråga var du köt byrån med lådor i olika färger och även den grunda bokhyllan?

Våra två tjejer (3,5 och 6 år) kommer också få rum med snedtak och man får verkligen tänka till lite extra när det gäller förvaringen då. Tack för inspiration!

/Anette
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.