Hej!

Första inlägget men läst en del i ett par år. 😋

Sedan inflytt i vårt hus har ett av fönstrens låsmekanism/barnlås varit trasigt. (Se bild) Det leder till att fönstret inte går att öppna mer än kanske 10cm. Fönstret går inte att vända, inte tvätta mellan glasen och jag kommer inte åt att byta persiennen som är delvis trasig.

Vi har samma låsmekanism i flera fönster och vissa är väldigt tröga trots att jag smörjt dem. Man får ta i som tusan ibland och jag antar att denna helt enkelt gått av när tidigare ägare försökt öppna fönstret. Han informerade om att det var trasigt vid försäljning av huset.

Någon som har en idé hur man får upp det? Har försökt peta lite med en skruvmejsel i hopp om att komma åt låsmekanismen och kunna öppna det på så vis men ej lyckats.

På de andra fönstren som är fungerande drar man metallblecket åt sidan samtidigt som man öppnar fönstret. Då vänds hela fönstret "ut och in" så att säga. Då kan man även komma åt spärrarna för att separera inner och ytterglas.

Det går att komma åt spärrarna för att separera glaset om man öppnar fönstret de 10cm som går, men sen går det inte att separera rutorna ändå eftersom den yttre rutan tar i fönsterkarmen 😆.


All hjälp uppskattas!
Persienner på ett fönster med reflektioner och solljus som sipprar in.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fönsterlås i metall på vitmålat trä, närbild, använd, patina, säkerhet, husdetalj, öppningsmekanism.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
1 123abc skrev:
Kontakta skånebeslag de bör kunna svara på lämplig återförsäljare.
[länk]
Gjorde en snabbkoll och hittade ett liknande gångjärn
[länk]
Om du har ett nytt gångjärn så kan du öppna det med "förstörande" metod, det framgår hur man öppnar om du kontroller konstruktionen på ett gångjärn.
Tack för svar! Ja det var onekligen likt ett pivånggångjärn enligt bilden du länkade till. Jag provade att mejla Skånebeslag nu. Får se om det kan leda någon vart. Tack återigen 👍
 
1 123abc skrev:
Kontakta skånebeslag de bör kunna svara på lämplig återförsäljare.
[länk]
Gjorde en snabbkoll och hittade ett liknande gångjärn
[länk]
Om du har ett nytt gångjärn så kan du öppna det med "förstörande" metod, det framgår hur man öppnar om du kontroller konstruktionen på ett gångjärn.
https://www.byggahus.se/forum/threads/oeppna-foenster-med-skadat-fix-2180.492258/

Liknande tråd som jag ser att även du svarat i 😄. Undras hur det gick för TS? Tyvärr är min "flärp" helt av innuti själva gångjärnet och hänger löst bara.
 
Det är ett annat gångjärn i den tråden men man gör samma sak när man öppnar man påverkar spärren så att det inte spärrar.
Ibland kan det ske med något att peta med annars får man "öppna" upp så man kommer åt spärren.

De flesta är bara intresserade av att lösa sitt problem, de är få som återkopplar hur allt löste sig även fast det kan hjälpa andra i samma situation.
 
1 123abc skrev:
Det är ett annat gångjärn i den tråden men man gör samma sak när man öppnar man påverkar spärren så att det inte spärrar.
Ibland kan det ske med något att peta med annars får man "öppna" upp så man kommer åt spärren.

De flesta är bara intresserade av att lösa sitt problem, de är få som återkopplar hur allt löste sig även fast det kan hjälpa andra i samma situation.
Skall se om jag kanske kan göra ett nytt försök att peta. Har väl ogärna testat lite mer drastiska metoder då fönstret trots allt fungerar i övrigt.

Lite synd att det inte återkopplas i trådar men inte helt ovanligt på forum tyvärr.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.