Någon som har nån idé ang barngrind till denna trappa? Ni ser säkert själva problemet. Ganska akut dessutom.

ImageUploadedByByggahus.se1376674648.896433.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
En hal skiva som läggs på trappans 4 nedersta steg på något sätt, så att barnet inte kan klättra upp.
 
Lodrät regel vid nedersta steget, som skruvas i trappan, sannolikt behövs väl ett vågrätt stöd i överkanten. Sedan en "standardgrind", typ Ikea.

Spikmatta på nedersta steget...
 
Låter... farligt..
 
En regel låter som ett vettigt förslag. Frågan är bara hur snyggt det blir med den vågräta stöttan...
 
Du kanske kan fästa den i taket istället?
Eller göra en komplett spaljé som ju ofta såna furutrappor har.

Du måste ju inte ha grinden för evigt, om några månader är den kanske överflödig. De växer fort!
 
Barngrindar är ju inte så snygga. Men det är ju bara ett par år den ska sitta där ;).
Jag skulle dra fast en lodrät regel direkt i vangstycket samt se till att barnet inte kan fastna i "klykan" som bildas om det försöker ta den vägen.
 
En tanke jag hade var att fästa en "vanlig" grind neråt i första trappsteget, och ge den stöd genom att fästa den i framkant på andra steget. Vet inte om det blir tillräckligt stabilt. Med den ska ju bara se till att ingen kommer upp, antagligen inte så mycket påfrestningar.
 
Robin Green skrev:
Med den ska ju bara se till att ingen kommer upp, antagligen inte så mycket påfrestningar.
Se till att den sitter ordentligt, om trappan är rolig att klättra på så är nog grinden det också...
 
fredrik.johansson skrev:
Se till att den sitter ordentligt, om trappan är rolig att klättra på så är nog grinden det också...
Ev. kan jag ju ge den lite stöd längst upp mot väggen också, då lär den sitta, tycker jag...
 
Det är bara en kort period det behövs. Jag hade skruvat en skiva i vangstycket till vänster, typ 15mm plywood, ev gjort en överliggare o sen en vanlig grind.

Snabbt, enkelt, säkert.
 
Har själv satt en stående regel (45*70) som sitter skruvad i vagnen med 4 st 80mm träskruvar. Har sen fäst grinden i väggen. Har inte varit några problem för våra tvillingar som nyss fyllt 2 år...

2013-08-16-1400.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag gjorde en liknande variant som Robert. ImageUploadedByByggahus.se1376684287.311928.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Robert 75 skrev:
Har själv satt en stående regel (45*70) som sitter skruvad i vagnen med 4 st 80mm träskruvar. Har sen fäst grinden i väggen. Har inte varit några problem för våra tvillingar som nyss fyllt 2 år...

[bild]
Den lösningen ska jag nog kika på, om det finns tillräckligt mycket gods att skruva i. Kanske kan sätta regeln på utsidan vagnstycket.

Tack för all hjälp, blir en tur till lokala bygghandeln imorgon.
 
Nagnud skrev:
Jag gjorde en liknande variant som Robert. [bild]
Måste jag måla trappan vit nu också... ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.