Hej,

Har ett hus med mediacentral och inbyggda kablar i väggarna så jag har rj45-uttag i väggen. Problemet med dessa kontakter är att vår dotter tycker att dessa är väldigt intressanta. Dessa är rätt så känsliga och vill inte gärna att de ska knäckas eller gå sönder. Det skulle vara rätt så smidigt om det fanns någon vit skyddskloss eller liknande som kunde sättas över. Någon som vet om det finns något sådant?

Finns det till eluttag så är det också bra. Det gäller alltså när kontakterna sitter i uttagen.
 
  • uttag.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Min lilla erfarenhet är att de håller, här är det ryckt så hela uttaget lossnat men det har bara varit att plocka ihop bitarna igen.

Men det är väl inte krångligare än 2 brädbitar och en bit plywood, färg efter behag.
Eller en bit lexan bockad till ett omega.

Färdigt, nja.

Protte
 
C
Finns förövrigt "nätverkskontakter", alltså den på kabeln, med en liten spärr man skruvar in med en insexnyckel så att det inte går att ta loss den utan nämnda nyckel, också.
 
Men det är inte så lång tid det gäller, snart loggar hon in på routern och sätter om din access så då kvittar det om du har kabeln i eller inte, du kommer inte ut på nätet ändå.

Protte
 
Att dottern tar loss den känns inte som ett problem, det är mer om hon lägger sin tyngd på och trycker eller drar hårt i sladden. Sedan är det ju inte så snyggt heller. Visst kan kan man göra någonting eget, men det skulle vara smidigt om det fanns färdiga som man bara kunde köpa och stoppa dit.
 
prototypen skrev:
Men det är inte så lång tid det gäller, snart loggar hon in på routern och sätter om din access så då kvittar det om du har kabeln i eller inte, du kommer inte ut på nätet ändå.

Protte
Kabeln jag har inkopplad går till min digitaltvbox, så den kommer varken jag eller hon att logga in på.
 
C
Hm, annars kan du ju prova med ett sånt uttag där man sätter i kabeln med lite lutning, då lär hon ju inte komma åt att lägga sin tyngd på den..

Annars hittade jag nånting här, vet dock inte vad det är. Nån annan kanske har koll? http://www.dustinhome.se/pd_5010044185.aspx
 
cheetah1 skrev:
Hm, annars kan du ju prova med ett sånt uttag där man sätter i kabeln med lite lutning, då lär hon ju inte komma åt att lägga sin tyngd på den..

Annars hittade jag nånting här, vet dock inte vad det är. Nån annan kanske har koll? [länk]
Det där är bara en sån där plastbit som sitter utanpå. En sådan sitter redan på kabeln jag har.

l121579.jpg
 
Danne12345 skrev:
Kabeln jag har inkopplad går till min digitaltvbox, så den kommer varken jag eller hon att logga in på.
Skit också


Strippa av så mycket som möjlig av uttaget, tryck in alltihopa i dosan och skruva på ett täcklock.

Eller
Sladdur, ingen barnTV, orsak-verkan.

Möblera om.

Cyanacrylat på kontakten, sedan blir det aldrig avbrott.

Protte
 
prototypen skrev:
Skit också


Strippa av så mycket som möjlig av uttaget, tryck in alltihopa i dosan och skruva på ett täcklock.

Eller
Sladdur, ingen barnTV, orsak-verkan.

Möblera om.

Cyanacrylat på kontakten, sedan blir det aldrig avbrott.

Protte

Det är ju ett täcklock, eller motsvarande jag vill ha. Dock utan att bygga om eller skruva isär sakerna.
Detta är inte ett jätteproblem, utan jag eftersöker färdiga lösningar som både är estetiskt snygga och funktionella.
 
RoTe
Din dotter har nog hittat något intressantare att pilla på innan du hittat en estetisk och funktionell lösning... ;)
 
RoTe skrev:
Din dotter har nog hittat något intressantare att pilla på innan du hittat en estetisk och funktionell lösning... ;)
Ja, förmodligen. Fast då kunde den fylla en funktion genom att dölja kabeln lite :)

Om någon känner till en produkt som uppfyller kraven så hojta till.

Kan ställa en till fråga som skulle underlätta en del. Finns det nätverkskabel med 90 graders vinkel rakt ned?
 
Om inte kabeln får synas så är det bara trådlöst nätverk som fungerar (och då blir det en ny manick som dottern kan pilla på)

Protte
 
prototypen skrev:
Om inte kabeln får synas så är det bara trådlöst nätverk som fungerar (och då blir det en ny manick som dottern kan pilla på)

Protte
Återigen så är kabeln till digitaltvboxen. Trådlöst nätverk har jag redan på ett svårtåtkomligt ställe :) Vet inte om det finns några vettiga trådlösa produkter till telias digitaltvboxar, men känner inte att jag vill lägga ner några stora pengar på relativt dyra produkter som förmodligen fungerar sämre och som du säger så kommer någonting annat på samma plats som hon kan pilla på.
Ett plastlock eller liknande skulle jag dock kunna tänka mig att lägga några kronor på, fast något sådant verkar ju inte finnas.
 
Återkom när dottern sabbat 2 kablar så ska vi ordna en lösning.
Lösningar på ickeproblem känns så meningslösa.

Protte
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.