Hej

Jag har lite huvudbry hur jag skall lägga min trall

Lägger jag trallen med barksidan ner så har jag förstått att det finns risk att trallen spricker i mitten. Hur stor är den risken och hur illa ser det ut?

Lägger jag trallen med barksidan upp så får jag skålade brädor som är lite obekväma att gå på samt dålig avrinning.

Vad är praxis. Hur gör "yrkesfolket"?

Det känns lite som pest eller kolera...

Tacksam för lite diskussion.

Tack på förhand!

Mvh Mattias
 
gladsida upp e det som gäller.
ej helt torrt trä kan ha "fel" form då den läggs med den ändrar sig då den torkar så det blir en bulle med avrinning.
P
 
Du menar kärnsidan upp så årsringarna ser ut som ett leende? :)

Vad säger ni om risken för sprickor. Jag fick höra av en snickare att virke ofta spricker på kärnsidan. Därför förodade han kärnsidan ner...
 
Vill du inte ha en massa spill så lägg den sida som är bäst på trallen uppåt så brukar de flesta göra. Eller så köper du hem 25% extra och sorterar ut brädorna och lägger åt samma håll. ett problem kan ju vara att när virket är torrt på sommaren så vill du ha det åt ett håll så att det är skönt att gå på. samma sak på senhösten när det är riktigt blött men då för avrinningens skull. Svårt att få till med många brädor som kommer att böja sig åt olik håll beroende på om de är torra eller blöta.
 
I
Helst ska virke utomhus, utsatt för väder och vind och speciellt solens värme och uttorkning, läggas med kärnsidan uppåt. Den är fetast till skillnad från ytveden och tål uttorkning bättre. Dessutom strävar virket att räta ut sig med årsringarna, så att trall med kärnsidan uppåt blir bukigt så att vattnet rinner av. Tvärtom ger skålad yta och vattensamlingar på ytan.

Skruvas trallbräderna med två skruv i fjärdedelspunkterna av bredden hindras den att resa sig och bli för bukig och spricker inte om den läggs med kärnsidan uppåt.

Dessvärre är det ingenting som sågverken tar hänsyn till. De sågar som de gör och faller sig och trallbräderna kan därför ha en godsida som är ytved, när det skulle vara kärnsidan.
_____________________
Byggaren
 
imported_byggaren ...när jag läser ditt inlägg blir jag lite förvirrad och inser att jag inte riktigt fattar vilken sida som är kärnsida.

Jag trodde att med kärnsidan uppåt så skulle virket i genomskärning se ut som ett U. Menar du att när virket "rätar ut sig" så skulle formen gå från ett U till ett "uppochnedvänt U". Om inte, hur kan du få avrinning?
 
I
Kärnsidan är den sida som är närmast mitten i stocken. Dvs ett U på årsringarna som blir ett = till ett lätt omvänt U om de får rå sig själv.
_________________
Byggaren
 
Den här tråden kom ju alltför sent för mig :)

Vi gjorde just en altan och vi lade all trall med rundningen som ett omvänt U eftersom det då skulle rinna av bättre och för att det ser ut som att det skulle kunna dra ihop sig ännu mer åt det hållet (för en lekman), när det torkart. Men är det så (jag vill ju helst att det inte ska vara så) att vårt virke antagligen var ganska fuktigt och kommer att räta på sig till mer rakt till mer som ett U så att det kan bli stillaliggande vatten?

Finns det något man kan göra åt det? Kanske vi kan vattna altanen ;)
 
I
Årsringarnas upprätning kommer inte över en natt. Det är en process som tar några år. Har du skruvat trallen med två skruv i rad på brädans bredd, nära yttre långsidorna, är risken mindre att brädan vänder sig och blir skålad. Men då gäller det att du har skruvat med skruv som har ett mycket stort huvud, annars krossas virket kring skruvskallen när brädan börjar streta uppåt.

Grabber har kommit med en ny skruv som sägs motverka krossning, men hur det stämmer på sikt får framtiden utvisa. Jag tror inte mycket på den, kort och gott.


Betr. sprickbildning på ytvedssidan har det inget att göra med att brädan börjar räta ut sig, utan att veden är mindre tät (större celler) och inte skyddas av ligninet som finns ytterst under barken i levande tillstånd. Då uttorkning sker drar cellerna ihop sig och virket spricker.

Det kan delvis förhindras med inoljning höst och vår. På hösten för att inte regn och smältvatten under vintern ska komma in i virket och frostspränga i cellerna ännu mer. På våren för att hindra uttorkning av virket. Men på sikt kommer det ändå att bli sprickor i ytveden.

Det kan det i.o.f.s även bli på kärnsidan, särskilt om det finns en märgstråle i virket, men då som regel bara i mitten. Därför klokt att skruva med tre skruv på rad tvärsöver brädans bredd för att hindra alltför stor bukighet med tiden.
__________________
Byggaren
 
Stort tack för alla svar!

Så snickaren som hävdade att man skall ha kärnsidan ner pga att kärnsidan pricker lätt har fel?
 
Nu är jag med, tackar så mycket!
 
I
mafor skrev:
Stort tack för alla svar!

Så snickaren som hävdade att man skall ha kärnsidan ner pga att kärnsidan pricker lätt har fel?

H*n har kanske sett eller har erfarenhet att kärnsidan spricker mer, men det kan oxå bero på hur virket är vuxet och om det finns märgstråle på kärnsidan eller ej. Generellt sett har han dock fel.
_______________
Byggaren
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.