Planterade för två år sen 200 st thuja smaragd. Alla vuxit till sig bra men såg i år att en av dem blivit gul längst ner (men såg bra ut ovanför de gula). När jag klippte bort de gula så såg jag att barken hade spräckts.

Ska jag låta det vara eller hjälpa till läkningen med att bunta ihop barken med typ buntband eller ståltråd?

Säker på att det inte varit några djur på den, kanske förutom att det varit massa myror där innan jag bekämpade dem med myrmedel (även varit myror på de andra thujorna).
Denna thuja står mest utsatt, mest sol och betong tre sidor runt om.

Närbild av en thuja smaragd med sprucken bark och vissna, gula grenar längst ner. En grön thuja smaragd står i en trädgård, omgiven av andra växter med delvis synlig asfalt och ett hus i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Du skall låta den vara, tujan klarar läkningen bäst själv. Svampsporer som finns överallt har redan hittat skadan så lindar du in såret stänger du också in rötan.

Ang. myrorna så har de lockats dit av något annat t.ex. löss.
 
  • Gilla
Alex Holmén
  • Laddar…
A Abies koreana skrev:
Du skall låta den vara, tujan klarar läkningen bäst själv. Svampsporer som finns överallt har redan hittat skadan så lindar du in såret stänger du också in rötan.

Ang. myrorna så har de lockats dit av något annat t.ex. löss.
Tack för tipset.

Såg många stora myror som hade bo under jorden på många ställen längs med häcken. De försvunnit helt efter använt myrdosor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.