Läste detta i "VillaFakta", en rekalmblaska som skickas ut till "-Veckovis utgivning till alla hushåll i Sverige som sökt bygglov eller förhandsbesked för villa eller fritidshus samt alla som erhållit lagfart för köp av villa." Reklamblaska med andra ord...

"Våtrumsskiva som inte möglar

Fukt- och mögelskador i byggnader är både hälsofarliga och kostsamma. Lux Elements från KGC Verktyg & Maskiner AB är den enda byggskivan för våtrum som är certifierad enligt de reviderade fuktbestämmelserna i Boverkets Byggregler."

Min lilla undran, vad är detta om!?
 
Det är Sitac som utfärdat ett typgodkännande. Det betyder inte sådär jättemycket, det är ju knappast ett krav att produkten ska vara typgodkänd. Men det brukar naturligtvis framställas på ett sådant sätt att det här skulle vara den enda godkända skivan.
 
Marmox och Tebo är två andra som är godkända. Det finns fler
 
Terminologin känns lite viktig här, jag gissar att du menar "typgodkända"? Det finns ju många skivor som är godkända för det här ändamålet.
 
Det intressanta är ju "...certifierad enligt de reviderade fuktbestämmelserna i Boverkets Byggregler." Man får ju som kund för sig att Boverkets byggregler står över ev. branschregler och att vad som är hantverksmässigt/godtjänt enligt försäkringsbolagen plötsligt har förändrats...
 
När jag skummar företagets hemsida ser det ut som om de är gjorda för att använda utan ytterligare tätskikt, det står att de är klara för plattsättning. Många andra skivor kan man ju använda tillsammans med tätskikt.
 
De här skivorna ska naturligtvis tätskiktas om man bygger badrumsvägg med dem. Bygger man in badkaret eller bygger en duschvägg med dem, på den våta sidan om tätskiktet, så behöver de inget tätskikt.
 
Om jag inte missminner mig fullkomligt kommer LUX-skivorna snart med färdigt tätskikt. Alltså skall det räcka att täta skarvarna, Har för mig att jag läste det i senaste blaskan av Golv och Tak.

Dekommer säkert att vara "jättebilliga". :p
 
T
Abbedabbe skrev:
Dekommer säkert att vara "jättebilliga". :p
Säkert : ) Dom kostar redan nu utan tätskikt mer än guld. Svindyra och detta för lite frigolit, kan man tycka........
 
Men f-n så smidiga att jobba med!
 
Abbedabbe skrev:
Om jag inte missminner mig fullkomligt kommer LUX-skivorna snart med färdigt tätskikt.
Det stämmer. LUX Elements VK i 12 och 20 mm tjocklek, för montering på c450 mm (12) och c600 mm (20) regelavstånd. Skivorna kan också limmas mot betong, tegel och leca.
Sedan limmar man som sagt ett tätband över skarvar och i inner/ytterhörn.

Priset är inte helt klart än, men skivorna kommer troligtvis att kosta någonstans runt 440-470:-/m2 + moms i hel pall, exklusive tätband, lim och fix (som också måste köpas från LUX).

Dom är inte jättebilliga, men man sparar ju ett moment och kan börja hänga plattor snabbare.
Är det någon här som har räknat ut ett m2-pris på "vanlig" våtrumsskiva med godkänt tätskikt?
 
De nya skivorna med tätskikt kommer inte under de närmaste veckorna i allafall. Det känns rätt tryggt med denna skiva som grund och sen rolla tätskikt över. Man ska bara inte glömma att sätta armering i skarvarna först om man har trähus.

De skivor som finns idag kostar 600 kr brutto med moms. 30mm tjocka då.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.