Hej

Ta en titt på bilden och titta på zonen längst fram till vänster.

Förslag på vad som är fel?
 
  • En spishäll med fyra aktiva zoner, varav den främre vänstra zonen endast delvis lyser upp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Gissningen är att det är två sektioner för olika stora kastruller, och den inre är trasig/ alternativt att någon strömbesparingsfunktion begränsar spisen (om du har 4 plattor + ugnen igång) ...

Jag har haft en liknande variant, och då skulle man vrida vredet "förbi" 10 (eller vad det var) och då klickade en brytare till och "hela plattan" gick igång.. Men då var lilla delen igång först, stora när man valde det ... Det kanske är fel på vredet?
 
  • Gilla
Ulf Norrby
  • Laddar…
Som sagt. Det kan antingen vara fel på "plattan", så att inre delen är trasig, eller fel på reglaget/elektroniken. Jag är osäker på om ditt reglage för zonen kopplar direkt till plattan, eller om där kan finnas någon elektronik emellan.

Om du vill felsöka själv, så skulle jag koppla bort trådarna som går till "plattan", och ohm mäta. Då kan du se om det är avbrott i värmeslingan för den inre. Man skulle ev. även kunna direktkoppla 230V till anslutningarna för den inre och se om den blir varm då.

Är plattan OK, så får man undersöka lite hur trådarna går för att reda ut om det är reglaget, eller om där kan finnas någon ytterligare komponent mellan reglage och platta.
 
  • Gilla
Ulf Norrby
  • Laddar…
A
En Electrolux tillverkad i polen
Då kan det vara att kontakten tillden inre zonen inte varit monterad rätt ochdärmed blivit överhettad och kass.
Nu är det inte ego element i dessa spisar så inre zonen kan lagt av.
Även de regulatorer som monteras idag har kort livslängd.
Lyft upp hällen och kolla under är en bra start. Kan du så mät slingorna. Serallt rätt ut byt regulator.
 
  • Gilla
Ulf Norrby
  • Laddar…
Tack för svar... Ska lyfta av hällen och ta mig en titt.

Go jul å gott nytt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.