Vad anser ni?

ÄR det bara säkerhetsblandare som gäller (en sådan som håller vattentemperaturen så att man inte skållar sig om rumpan tar i handtaget)?

Med tanke på att man har barn skulle jag väl själv svara ja.

Dock så är de flesta duschpaneler som säljs idag utan säkerhetsblandare. Vad tycker ni?
 
Hur varmt varmvatten har ni egentligen i ert hus?
Hos oss ska vattnet åka igenom hela huset upp till övervåningen innan det kommer ut i duschen. Du kan ju ställa temperaturen på varmvattnet så att det ligger runt 70 grader. Då borde man inte kunna skålla sig på det. (Och Legionella-bakterierna trivs inte heller.) Och då behövs ingen säkerhetsblandare heller.
 
Framför allt är det ju lämpligt att ha en blandningsventil efter varmvattenberedaren, så att varmvattnet direkt blandas ut med lite kallvatten. Det som går ut i ledningarna bör inte hålla mer än kanske 55 grader.
 
Mikael_L
Säkerhetsblandare.. det låter väl inte så dumt i mina öron, jag har också litet barn. :)

Jag trodde alla termostatblandare var sådana!?
Måste erkänna att det är en sak jag inte satt mig in i, men måste väl nån gång då.

Framledningstemperatur finns väl regler om, inom vilket intervall det får vara?
 
Det får tydligen vara max 55 grader vid tappstället. Finns ingen minimigräns vad jag förstår.
 
Nu bor just jag inte i ett egnahem och kan inte påverka hur varmvattensystemet lirar.

Men 55 grader kan upplevas nog så varmt ändå.
Om man inte väljer säkerhetsblandare så kan man ju lätt komma åt greppet med kroppen och ofrivilligt få sig en kall- eller hetdusch.

Jag citerar FM Mattsson (Badbroschyr) "Våra säkerhetsblandare har alla inbyggd hetvattenspärr och skållningsskydd." Just hetvattenspärren bör ju vara den där extra knappen o dyl som spärrar vid 38 grader. Då är ofrivillighetsmomentet blockerat.

Men hur är det med skållningsskyddet? Jo varmvattnet stryps om kallvattnet av någon anledning faller bort.

Båda dessa funktioner som ingår i säkerhetsblandare är ju högt önskvärda egenskaper enligt mig. Följdfrågan lyder därmed:

Hetvattenspärren saknas ju i dessa slags blandare, men finns det med skållningsskydd? (se bild Mora Temp)
19997.jpg
 
jon_h skrev:
Det får tydligen vara max 55 grader vid tappstället. Finns ingen minimigräns vad jag förstår.
Skållningsskydd (blandningsventil) och begränsad maxtemp i ledningarna är lagkrav när man släpper ut vatten till tredje part. Dvs om man har hyresgäst.
I enfamiljsvilla finnns inga krav på det.

Det klokaste i mitt tycke är dock att montera en blandningsventil centralt efter pannan eller vv-beredaren. Då har man automatiskt skållningsskydd överallt, kök, dusch, tvättställ, tvättstuga osv. Mycket billigare och bättre än att börja byta blandare....
 
somelvis skrev:
Skållningsskydd (blandningsventil) och begränsad maxtemp i ledningarna är lagkrav när man släpper ut vatten till tredje part. Dvs om man har hyresgäst.
I enfamiljsvilla finnns inga krav på det.
Och i det här fallet gäller det ju hyreshus vad jag förstår.
 
somelvis skrev:
Det klokaste i mitt tycke är dock att montera en blandningsventil centralt efter pannan eller vv-beredaren. Då har man automatiskt skållningsskydd överallt, kök, dusch, tvättställ, tvättstuga osv. Mycket billigare och bättre än att börja byta blandare....
Det är ett bra förslag, men (ja jag vet, dessa men) vad sker om kallvattnet faller bort efter pannan? Som exempel kan vi ta det ganska vanliga scenariot att någon spolar på wc och då får den som tvättar sig en hetdusch. Säkerhetsblandare garanterar max +/- 1 grad om det är sådana här kortare bortfall.
 
Minst 50 max 55 på tappstället när man har fullt blås på värmereglaget för att undanröja risken för legionellatillväxt. I system med cirkulerande varmvatten ska 50 grader uppnås inom 10 sek (tror jag det var). utgående vatten från värmekälla bör vara 60 grader och returen i VVC-system ska vara minst 50 grader.

4 sekunders passage i en värmeväxlare dödar inga legionellor, eftersom dom gömmer sig i amöbor och annat tjafs.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.