Min älskade tryckluftslangvinda klarade inte av att fastna i en dörr. Nu pyser det i skarven mellan plast och metall längst ut på slangen. Jag gissar att alla MacGyver-fix med lim, tejp och liknande är lönlösa. Eller?
Tryckluftslang med läckage vid skarv mellan plast och metall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Skaffa en ny koppling och sätt på?
 
Jag bytte i andra änden på min eftersom den som kom med hade kass passform.
Borde gå att göra med andra sidan med.
 
  • Två metallanslutningar för slangar, den ena kopplad till en röd slang, visas i närbild på ett bord med verktyg i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Hep och 1 till
  • Laddar…
Finns lite trevligare klämmor för detta, som inte sticker ut så mycket:

Närbild av metallklämma och mässingskoppling på ett rör, används för att diskutera mindre synliga klämmor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Hep
  • Laddar…
Eller så tar man med den till typ Hydroscand och ser om dom kan pressa på en ny koppling.
 
Purre Purre skrev:
Eller så tar man med den till typ Hydroscand och ser om dom kan pressa på en ny koppling.
Ja men det blir fånigt dyrt…
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag bytte i andra änden på min eftersom den som kom med hade kass passform.
Borde gå att göra med andra sidan med.
Spännande. Sånt köper man och fixar själv?
 
Ja. Passa på att byta till Cejn Esafe. Finns tex på Duabhuset.se
 
En sån här? Jag är helt okunnig om sånt. Om jag köper en sån här för rätt slangdiameter och trycker på, gissar jag att jag kommit halvägs. Sedan dit med en slangklämma eller vad håller den på plats? Finns det så små slangklämmor?
 
  • Metallisk slangkoppling med texten "Made in Sweden" och logotypen CEJN på botten. Används för att fästa slangar med rätt diameter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hep Hep skrev:
En sån här? Jag är helt okunnig om sånt. Om jag köper en sån här för rätt slangdiameter och trycker på, gissar jag att jag kommit halvägs. Sedan dit med en slangklämma eller vad håller den på plats? Finns det så små slangklämmor?
Ja en sådan och först på med slangklämman på slangen och sedan in med kopplingen och avsluta med att dra åt slangklämman.
 
  • Gilla
Hep
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Ja en sådan och först på med slangklämman på slangen och sedan in med kopplingen och avsluta med att dra åt slangklämman.
Tackar. Låter som något till och med jag ska klara av. Måste bara först komma över min aversion mot Duab bara, innan jag kan beställa.
 
En sista dumfråga. Jag mäter innerdiametern på slangen, men är det bara det som skiljer? Eller finns det hundra olika standarder på själva snabbkopplingen som ska passa t ex dyckertpistolen och blåsmunstycket?
 
Själva kopplingen är väl i sammanhanget samma, det är bara "slangändan" som låt vara olika.
 
  • Gilla
Hep
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.