Det finns en bar under min lägenhet som spelar mycket högre musik än de får av deras hyresavtal. Styrelsen har pratat om att vräka baren men tyvärr är dom oerhört långsamma - dom bryr sig inte. Jag och de andra som bor i anslutning till baren har hållit på att ringa personer i styrelsen och vi har haft möten med styrelsen, men varje gång ett litet finger behöver lyftas så tar det två veckor. All fördröjning leder till att saker rinner ut i sanden.

Nu är jag riktigt sur på det här och jag undrar om jag kan vända mig någonstans för att begära ersättning från bostadsrättsföreningen i vilken jag har bostadsrätt. Jag vill helst att det ska bli en väckarklocka för styrelsen.
 
Välkommen till forumet.

Jag hade kört på några parallella spår för att lösa problemet.
- Ring och fråga kommunen, de borde veta.
- Kontakta barens ägare och förklara problemet. Kanske är de inte medvetna om att de stör.
- Försök bli invald i styrelsen själv.
- Se till att ha täta uppföljningar med styrelsen, och avkräv personerna ett svar på vad de ska göra och när det ska vara klart.

Ska du begära ersättning från föreningen så tror jag att det är ett formellt ersättningskrav följt av en stämning som gäller.
 
Nu kanske bara en del av fakta framkommit, men det är ju faktiskt inte föreningens ansvar om ngn av de boende (eller hyresgäster i kommersiella lokaler) stör.

I vilket fall, om du vill ha någon effekt, gå direkt till problemets källa. Gå till baren och säg att ni störs, och att
1) be dem dra ned volymen efter en viss tid
Och 2) om inte 1) hjälper, säg till barägaren att du kommer kontakta tillståndsenheten, kommunen etc. Och gör det också.

[edit] såg först nu att du refererar till ljudnivå enligt hyresavtal. Om detta är mer restriktivt än enligt tillstånd, så kan ju föreningen ha en roll i att efterleva att det avtalet följs
 
Redigerat:
stoif skrev:
Nu kanske bara en del av fakta framkommit, men det är ju faktiskt inte föreningens ansvar om ngn av de boende (eller hyresgäster i kommersiella lokaler) stör.



[edit] såg först nu att du refererar till ljudnivå enligt hyresavtal. Om detta är mer restriktivt än enligt tillstånd, så kan ju föreningen ha en roll i att efterleva att det avtalet följs
Beror väl på vem som äger lokalen. Om det är så att lokalen som baren hyr/äger är föreningens, så är det ju definitvt föreningsens problem att en hyresgäst/lokalinnehavare stör.
 
om du vill ha en snabb reaktion kan du alltid vända dig till Miljö & Hälsa o begära ljudmätning. Föreningen måste bekosta den. Samtidigt måste du påpeka (och det bör stämma) att de stör dig över gällande bullergränser. En restaurang vill aldrig komma i kläm med miljö o hälsa eftersom det finns en koppling till alkoholtillstånd.
 
tyvärr brukar lokalhyresavtal vara så dåligt formulerade att de i praktiken inte går att använda sig av vid en tvist. Vänligen skriv exakt vad avtalet stipulerar avseende ljudnivå!
 
O
Börja med en ljudmätning. Koppla in miljö och hälsa.... det är ett bra tips!

Tänk på att alla pengar som styrelsen måste betala drabbar alla boenden. Så om du skulle få fram ett vite så kommer du att drabbas av det också....
 
I tillägg till det som sagts innan i tråden.

Kontakta hyresnämnden, jag tror bestämt att de kan besluta om vräkning, i vilket fall kan det hjälpa dig att få fokus.

Du kanske också kan få hjälp och råd hos hyresgästföreningen, om du blir medlem.

Ja, jag vet att det gäller brf, ovan gäller ändå ;)

Du kan också hålla inne hyra, eller deponera den hos länsstryelsen (vill jag minnas att det är) som ett påtryckningsmedel mot föreningen. Men kolla upp detta ssista vaf som gäller i ett fall som detta, lämpligen hos någon av de tidigare nämnda :)

Advokatbyråer ger minst 15 min fri rådgivning, så du kan ringa någon som är kunnig på fastighetsrätt och fråga också.
 
Har baren flyttat in efte dig, eller köpte du lgh med vetskapen? Principiellt skall de ju ändå hålla sig till regler, men oftast säljs ju lgh (om det är brf) billigare om det ligger en bar under.....då får man ju liksom ha med det i åtanke....
 
Byggis1976 skrev:
Har baren flyttat in efte dig, eller köpte du lgh med vetskapen? Principiellt skall de ju ändå hålla sig till regler, men oftast säljs ju lgh (om det är brf) billigare om det ligger en bar under.....då får man ju liksom ha med det i åtanke....
Man har så klart i åtanke att man får stå ut med det som baren får ställa till med, men inte mer, liksom......
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.