Jag skall bygga en köksö/bar i mitt nya kök. Har köpt två bänkskivor i massiv ek. Där den ena ska ligga i samma nivå som övriga bänkar och där den andra kommer att sväva 17cm högre mha IKEAs konsoler. Detta gör att jag får ett överhäng på 25cm så att benen/knäna får plats under. Problemet är nu bara att det är svårt att hitta passande barastolar till detta. Jag har hört att det bör vara 25-30cm mellan sitthöjd och bänkskiva. IKEA mfl har 74 som sitthöjd. Totalhöjden på den övre skivan kommer bli 113cm. Så just nu skiljer det 39cm!! Att korta konsolerna blir inte snyggt. Att sänka den undre bänkskivan blir inte så bra heller.. Hjälp mig någon som har en bra lösning. Tex vem har höga barstolar med ryggstöd?
 
EE skrev:
Jag skall bygga en köksö/bar i mitt nya kök. Har köpt två bänkskivor i massiv ek. Där den ena ska ligga i samma nivå som övriga bänkar och där den andra kommer att sväva 17cm högre mha IKEAs konsoler. Detta gör att jag får ett överhäng på 25cm så att benen/knäna får plats under. Problemet är nu bara att det är svårt att hitta passande barastolar till detta. Jag har hört att det bör vara 25-30cm mellan sitthöjd och bänkskiva. IKEA mfl har 74 som sitthöjd. Totalhöjden på den övre skivan kommer bli 113cm. Så just nu skiljer det 39cm!! Att korta konsolerna blir inte snyggt. Att sänka den undre bänkskivan blir inte så bra heller.. Hjälp mig någon som har en bra lösning. Tex vem har höga barstolar med ryggstöd?
"Standard" på barstolar brukar vara sitthöjd på 65cm. (passar bänkskiva på 90 cm) eller sitthöjd ca 80 cm (passar då till lite högre bardisk). Typiskt IKEA då att lägga sig mitt mellan, passar inte särskilt bra till nån av höjderna, men är heller inte totalfel (fast bekvämt sitter man ju inte i nåt av fallen) ;)
Med ovanstående resonemang bör idealhöjden ligga någonstans mellan 105-110 cm på bardisken.

Har du en 6 cm tjock ekskiva som ska vila på konsollerna, eller hur kommer du annars upp i 113 cm totalhöjd (90+17=107)??

Här kommer en länk till barstolar http://www.bowell.se/, som har sitthöjd på 80 cm.

MVH//Christina.

*EDIT* En till, http://www.dahlagenturer.se/, sedan finns ju alltid Mio, Europa Möbler osv.

 
Snaps barstolar är kanon! Modernt stuk.

Ett annat alternativ är att köpa ett antal sadlar och få en smed att göra en ställning så att det blir en barstol!

Ytterligare alternativ är en barstol jag sett med kohud, där svansen hänger kvar! ;-)

 
www.furnimex.se

Vi har barstolar i ek därifrån. Massiv ek och enkel design. Vi föredrog utan tygsits och med ryggstöd då vi har små barn. De här går att klättra på utan att de välter.
 
Varför ha allt som alla andra har? Fixa sadlar! ;-)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.