I ett försök att sänka förbrukningen i vårt gamla hus som är "helrenoverat" 2015 så kikar jag på värmeanläggningen.

Anläggningen är byggt utifrån en Nibe Vedex.
Denna laddar via en laddomat 2st acktankar Strömsnäs TS500, varav den ena innehåller varmvattenberedare.

Parallellt med laddomaten sitter en Panasonic Monoblock LuftVatten-Pump.

Huset värms upp med vattenburen golvvärme, och kyls ner med självdrag och tafflig isolering.

Vi orkar inte elda i vedomaten, den fungerar bra, men det är bökigt, det gör att det luktar, vi har rummet mer som tvättstuga än pannrum, pga platsbrist..

LVVP är ju lite underdimensionerad för denna anläggningen.
Jag har stängt av "tank 2" , men det innebär ju att den typ kyler den primära tanken, de står ju tätt ihop.

Min tanke är att koppla bort tank 2.
Men om jag byter vår befintliga kamin till en vattenmantlad, hur ansluter jag då den ?
Från vedomaten idag, så går ju det uppvärmda vattnet in i toppen på ska tanken.

I tank ett, vad jag ser i toppen.
Så är det
Kallvatten in
Varmvatten ut
Till expansionskärl

Framledning till golvvärmen kommer från framsidan.
Returen in i botten på framsidan
 
  • Informationsklistermärke på Strömsnäs panna, visar typ, arbetstryck, tillverkningsår, volym och tillhörande standarder.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • VVS-installation med rör, ventil, mätare över en varmvattenberedare eller panna i ett utrymme med begränsat ljus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
M
Tankarna är isolerade, vill minnas att dom är cylindriska inuti, så kyler varandra ska dom inte göra. Jag har 2 likadana men inte kopplade som du beskriver.

Tror inte en vattenmantlad kamin orkar ladda nämnvärt. Om du räknar lite på effekten på kaminen, avgiven värme till rummet och sedan ska du värma 500L vatten på det. Det går åt 1,16W att värma 1L vatten 1 grad.
 
Den jag kikat på är på 10kw nominell, 5-13kw arbetsområde
Där 80% skall gå till vattenvärme enligt spec.

Bifogar bild på pumpens spec...
 
  • Etikett på Panasonic luft-till-vatten värmepump, tekniska specifikationer, utomhusmiljö, löv på marken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har en acc-tank på 500 liter, en gammal on/off jordvärmepump som ger 7,5kW värme, samt vattenmantlad kamin på 10,5 kW (7kW till värmesystemet). Jordvärmepumpen är inkopplad i botten på tanken och kaminen i övre delen av tanken. Men jag har en separat vvb (50 liter) som förvärms med slinga i tanken. Även för mig är värmepumpen underdimensionerad då tanken är att elda de få dagar det är riktigt kallt (Skåne). Detta har fungerat utmärkt och det har varit mellan 19-21 grader inne utan problem. Nu i år har vi testat att ha värmepumpen avstängd dagtid och bara eldat i kaminen och då har den orkat hålla tanken mellan 32-35 grader vilket i kombination med rumsvärmen från kaminen gjort att vi haft 16-20 grader inne. Huset är på c:a 200 kvm, dåligt isolerat från c:a 1870.
Jag tänkte att du kanske kan ha nytta av dessa siffror för att veta vad du kan förvänta dig av ett system med underdimensionerad vp + vattenmantlad kamin.
 
  • Gilla
Nils-Orvar och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.