Hemmakatten
Vi är nyinflyttade i Portugal. Sålde hus i Sverige och betalar kontant här, dvs vi har inga lån alls längre .

Banken här vill gärna låna ut någon miljon eller mer till oss till en förmånlig ränta. Inser förstås att vi lika gärna kan spara ihop de pengarna själva utan att behöva betala någon ränta.

Men om man skulle kunna investera de pengarna i något som ger högre avkastning kan det kanske vara värt det. Men jag är urusel på detta område. Vad har ni för råd?
 
Gör det BARA om du får tag i ett instrument som ger en garanterad avkastning högre än räntan. Du kommer säkert få massa dumma förslag om att börsen alltid går upp över tid, man får i snitt 8% per år eller whatever. Det är ett mycket farligt sätt att tänka som inte är relevant för din situation.

När du fått ett förslag som ger garanterade pengar, är det dags att räkna på hur mycket du faktiskt kommer tjäna. Säg att du lyckas få ett arbitrage på 1%, vilket kanske går även om jag tror det är högt. På en miljon får du då 10k på ett år, vilket efter fogden är 7k per år. Du får alltså knappa sex hundra per månad, minus de avgifter som oundvikligen tillkommer trots intyganden om motsatsen.

Du får avgöra själv om du tycker det är en bra deal. Jag skulle inte tycka det.
 
  • Gilla
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
Tror ovanstående satte huvudet på spiken.. På enkel svenska, hade den möjligheten funnits hade banken placerat pengarna där själva ..

Det man kan lägga till är väl att placeringar som garanterar en avkastning ofta kräver att man låser pengarna.. Och ska ni använda huset som säkerhet så kan det vara en risk .. Tänk om banken får kalla fötter och kräver igen lånet? Kanske osannolikt, men en faktor att räkna med ...
 
  • Gilla
Alfredo och 2 till
  • Laddar…
Dålig ekvation för normala människor som inte har pengar att investera med. Visst, det finns massor med lukrativa chansningar som har gett stora pengar men oftast går man då in med pengar man har och som man kan riskera.
Vill man få kapital att växa är det nog bättre att köpa aktier med pengar man har. Då har man en rimlig möjlighet och man styr över allt själv. Man kan förvisso förlora där också men ändå.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
B
Sist men inte minst ska man ju kolla vem som ställer ut en garanterad produkt. Det händer ju rätt ofta att garanten går i konkurs om något går illa, och då är ju "garantin" man fått inte mycket värt.

Rent generellt så brukar de som ställer ut garanterade produkter ta bra betalt för det, plus att den som investerar i produkten tar en lite okänd risk, eftersom deras garantier inte är värda så mycket. Undantaget är väl om man sätter pengar i en bank som garanterar räntan och har konton som omfattas av riksgäldens insättningsgaranti.

Jag brukar emellanåt investera i aktier med belånade pengar, men det är helt klart något som höjer risken. Jag brukar då främst investera i aktier med ganska låg risk, som jag anser är felvärderade. Det har gått både bra och dåligt.

Investera i något med lånade pengar är inget jag skulle rekommendera, då måste man ha väldigt bra hantering av risken, och också leva med att man emellanåt förlorar pengar utan att må för dåligt. Jag tappade runt 200 000kr sista 2 månaderna, tycker man det är jobbigt att leva med kursvärderingar som svänger mycket över tid, så ska man definitivt inte investera med lånade pengar.
 
Hur många har betalat av hela huslånet innan de börjar fondspara var en tanke som slog mig när jag läste detta. Vill man låna på ett hus med stor marginal till marknadspris så kan det ju vara en ide om man anser sig kunna leva med den månadskostnaden för överskådlig tid.
Går det bra kan man ju kanske få till en liten förmögenhet vid sidan om huset som man så småningom betalar av lånet på. Går det illa har man det ungefär dom dom flesta med en viss lånekostnad på sitt boende. Till skillnad från de flesta andra så har ni kunnat välja.
 
E exxy19 skrev:
Hur många har betalat av hela huslånet innan de börjar fondspara var en tanke som slog mig när jag läste detta. Vill man låna på ett hus med stor marginal till marknadspris så kan det ju vara en ide om man anser sig kunna leva med den månadskostnaden för överskådlig tid.
Går det bra kan man ju kanske få till en liten förmögenhet vid sidan om huset som man så småningom betalar av lånet på. Går det illa har man det ungefär dom dom flesta med en viss lånekostnad på sitt boende. Till skillnad från de flesta andra så har ni kunnat välja.
Nej. Om man dechiffrerar detta skriver du att om man har tur kan man betala av igen och få pengar över, annars är man skuldsatt igen. Jag håller med. Att andra är skuldsatta så då är det ok att vara det själv tycker jag är ett mycket farligt sätt att resonera däremot. Antag att TS nyligen gått i pension och därför flyttat till Portugal. Då är det mycket sunt att inte ha några lån, inte vara alls exponerad mot otrevliga överraskningar på räntemarknaden.

Att låna massor (och därmed exponera sig för allehanda risk) för att tjäna lite var exakt vad som gjordes innan finanskrisen, det var ju helt säkert, no problems. Det vet vi ju hur det gick. "Picking up pennies in front of a steam roller", som min favorit N. N. Taleb uttrycker det.
 
C
Vi har mer eller mindre bott i Spanien,Teneriffa, i många år...Var på din vakt när det gäller bankens erbjudande.... Vi hade under vår Spanien tid alla affärer i Santander banken... Det vart efter dessa Spanienår svårt att komma loss från banken, lita inte på dem....Om du dessutom inte har en Portugisisk make eller annan närstående som "kan" systemet i Portugal så avstå!
 
Ska säkerheten för lånet vara er bostad? På åttitalet var väl det en ganska vanlig orsak till ekonomisk olycka.
Har ni det ok ekonomiskt just nu och vill ha det bättre genom en chansning?
Bara den som kan förutsäga framtida bolåneränta och avkastningsränta på investering kan göra en trygg affär.

Jag hade aldrig gjort en sådan affär.
 
Hemmakatten
Tack för era inlägg. Tror vi avstår lånet.
 
  • Gilla
carra och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.