Y
Ringde banken och frågade lite om lån.
Hon ringde tillbaka dagen efter och sa att dom ville veta mer om 'gåvan' först.
Ärvde allt av min far som dog för några år sedan, boupptäckningen nämner inget om någon gåva
och jag har inte mött några papper som nämner något heller.

Detta kommer vara hinder för samtliga framtida försök till lån så jag behöver lösa denna gåta, frågan är bara hur?
 
Dom har inte blandat ihop det i sina papper så att de tror att du fått fastigheten i gåva istället för i arv? Isåfall kan det vara så att de är oroliga att "gåvan" ska kunna avräknas som förskott på arv så att dina eventuella syskon ska ha del av gården när dina föräldrar dör för andra gången?
 
Begär att de redovisar vad de har för underlag för detta påstående, för om jag nu minns rätt så ärvde du ju gården för ett par år sedan?
 
Y
Hon ställde frågor ifall min far hade syskon, vilket han har; min faster.
Så hon lät säker på att det var något äldre ärende än något som gäller mig.

Men det lät iofs som om det kunde lösa sig om dom fick se boupptäckningen och menade väl på att det borde synas där isf.

Då inget nämns där så kanske dom släpper det, men samtidigt så är det ju bra att jag får koll på vad det handlar om ifall fler skulle stöna.
 
Ring Lantmäteriet och begär ett utdrag ur fastighetsregistret.
 
Det måste ju rimligen handla om något som finns angivet i fastighetsregistret.
 
Verkar som banken trasslat till det lite i sin egen hjärna. Inte ovanligt att tex någon rookie klantar till det. Hade din far/mor fått gården i gåva tex? Fråga bara mer exakt vad dom menar, inget att ligga sömnlös för med andra ord.
 
Ja, om banken frågat om information om "gåvan", så måste de ha några dokument om denna "gåva". Be dem skicka över kopia på den informationen de har. De vet ju, just nu i alla fall, mer än dig om den saken, så då får ju de börja med att berätta vad de vet ;)
 
Y
Min far köpte gården av någon släkting. Hur det skrevs minns jag inte. Mer än att det var "det dummaste avtal han gjort" då det lät en tant bo kvar i andra huset.

Däremellan har farmor/farfar dött och min far har sålt deras hus m.m. ifall sånt kan spöka, att det flyttades runt pengar som gåva? Min faster (som banken fiskade efter) var ju del i arvhanteringen också. Fast känns konstigt att han blandar in gården då.

Fast jag får testa det där med ett utdrag ur fastighetsregistret och se vad som visas där.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.