Vi har under en längre tid funderat på att bygga nytt hus i en mindre stad i mälardalen.
Under hela tiden har vi haft kontakt med banken för att kunna presentera ett lånelöfte för kommunen vid kontraktskrivande för tomten.
Igår skulle vi hämta lånelöftet för att knalla upp till kommunen och skriva kontrakt.
Men döm om vår förvåning när banken inte ville ge oss ett.
Det var inte pga vår kalkyl, vi har en sammanlagd inkomst på ca 880 000:-/år, ett obelånat radhus värt 800 000 - 1000 000 och några hundra tusen i sparkapital.
Det de sa var att det var en så pass dålig affär att vi inte skulle genomföra den.
Hus plus tomt skulle landa på strax över 3 miljoner inklusive tomt och allt.
Dock trodde inte banken att värderingen skulle hamna på mer är 2 - 2,5 miljoner och av detta skulle de bara kunna ge 75% i bottenlån.
Med detta som grund avrådde de alltså helt till nybygge.

De började sedan prata om att vi kastar en miljon i sjön om vi skulle skilja oss och sådana saker.

Jag försökte säga att vi inte har tänkt bygga huset för att sälja det utan för att bo i det, men det var ganska tydligt att de inte ville låna ut några pengar. Till slut försökte de få det att låta som om de gjorde oss en tjänst genom att inte låna ut pengar...

Hur ska man tolka detta?
Har de inga pengar att låna ut?
Ska bara folk i storstäder kunna bygga nytt?
Hur ska vi komma ur lågkonjunkturen om ingen kan investera?
 
Prata med en annan bank, om ni vill verkligen vill bygga där och allt känns rätt!
 
Gå till en annan mer seriös bank som vill ha sina kunder kvar.

NickeLT
 
Byt Bank!!
 
Hmmm.. kasnke skulle kontakta en mäklare för att få dem att värdera ert nybygge innan ni börjar! Denan värdering kan ni använda sedan då ni söker lån!

Vore ju trevlig om en mäklare kan värdera huset till 2.5 milj. och ni bara behöver låna ca 2 milj. Då behöver ni bara låna 80 % av värdet vilket andra banker borde acceptera!

Hos DnB NOR kan du belåna upp till 90 procent av bostadens marknadsvärde
 
@Bull
Det är samma bankmän som idag inte vill ge lån även om man har så solid ekonomi som ni har som för bara ett par år sedan trodde att "huspriser aldrig kan gå ner" och därför lånade ut upp till 100-105% till husköp. Flockbeteende...

Ni verkar ha en mycket stark ekonomi och ett rejält eget kapital som ni kan sätta in i huset så ni borde vara idealkunder för en bank.

Vad som nu sker inom det globala banksystemet är dock en sk deleveraging-process (skuldreducering). Detta innebär att många banker vill krympa sina balansräkningar till varje pris och sättet man gör det på är att tex dra in checkkrediter från småföretag, sälja tillgångar och eventuellt ge mindre krediter till fastigheter osv. Många av världens banker kämpar för sin överlevnad så deras agerande är ofta ett resultat av desperation. I UK har staten tvingats gå in som huvudägare i flera banker. I Tyskland har 2an Commerzbank nu fått staten som storägare (25%) och man har satt in 2 statstjänstemän i styrelsen. Igår fick Bank of America stöd för att kunna genomföra Merril Lynch-köpet. Mitt intryck är alltså att bankerna är livrädda för vad som kommer: private equity-konkurser, företagskonkurser, utmätningar mm... En depression för USA och Europa är inte utesluten; trots de låga räntorna och den expansiva penningpolitiken.

I ert fall bör ni dock hitta en bank som är villig att låna ut för man kan (och bör) fråga kanske 5 banker om krediter (tex Länsförsäkringar, Handelsbanken, Swedbank, Nordea, SEB, Danske Bank osv). Precis som i all upphandling skall man se till att pressa priserna (i detta fall räntan) genom konkurrens.
 
typiskt banker ! dom ser gärna att man köper begagnat då riskerar dom inget.
vi lämnade en fin kalkyl med bra inkomster och insats,banken föreslår då 'köp begagnat eller bygg nytt för 2 mille???.
vi gick då till grann banken och där var det samma förslag men köpa nytt för max 2,4 mille.
ja dessa banker,ska nu gå till nästa bank bara för skojs skull.
 
Investor skrev:
Igår fick Bank of America stöd för att kunna genomföra Merril Lynch-köpet. Mitt intryck är alltså att bankerna är livrädda för vad som kommer: private equity-konkurser, företagskonkurser, utmätningar mm...
Jag är kund i Bank of America och fick så sent som i förra veckan via massutskick ett PRE-APPROVED erbjudande om att låna pengar ($20,000) till NOLL % ränta under sex månader... Dom till och med inkluderade checkar, klara att använda för konsumtion...

Om nu någon undrar vart stödpengarna tar vägen.. BoA verkar i alla fall mest sitta och småmysa..
 
Även om ni skulle få lån, så sätter ni er själva i en svår situation om ni skulle tvingas sälja om några år (om inte skilsmässa, så kanske byte av arbetsplats etc), och ni gör det även svårt att självmant byta boende senare om ni skulle önska det. Med en potentiell förlust på en miljon saknar ni då helt kontantinsats till ett alternativt boende.

Jag skall inte påstå att vi ångrar vårt första husbygge, men vi startade också på en värdering som låg väsentligt under nybyggnadskostnaden, och först nu efter åtta år får vi tillbaka vad vi har betalat. Om vi istället hade köpt ett begagnat hus för samma belopp hade vi haft en plusaffär på ett par miljoner. Fördelarna har varit att (1) vi har fått mycket låga driftkostnader och ingen fastighetsskatt, (2) vi har sluppit renovera och bygga om, (3) vi har fått planlösning och inredning precis som vi har velat redan från början, och detta uppväger naturligtvis en stor del av alternativkostnaden.
 
Redigerat:
Kan nån förklara för mig hur ett nybygge för säg tre mille kan vara en sämre affär än ett begnagat hus för samma belopp?
Alla äldre hus kräver renovering/anpassning och den kostnaden underskattas ofta, och tydligen även av banker.

Driftskostnaderna på ett nybygge idag samt garantier är värda en del.

/Kent
 
Problemet ligger i att begagnat priserna på mindre orter är så pass mycket lägre. Är det samma pris för nybygge och likvärdigt begagnat skulle det såklart inte vara en dålig affär.
 
Om begagnat prisera är betydligt lägre (säg 30% eller mer) så tycker jag banken gör rätt att ej rekommendera att bygga nytt.
 
Till syvende og sidst är det banken som lånar ut pengar, så vill inte den banken, hör med andra. Men, fundera också ett varv över om det kan ligga något i vad banken säger. De har trots allt erfarenheter av många husaffärer, riskbedömning och kunskaper som gemene man inte har. Är ni ändå säkra på att ni har rätt och banken fel, så försök köra vidare.
 
Som många har sagt tidigare men byt BANK, samt skulle jag fråga chefen (om ni inte redan har pratat med han) på den banken ni hade frågat hur han/dom tänkte när dom börja prata om skiljsmässa och dyligt.. Personligen hade jag nog tappat behärskningen...

Lycka Till!!
 
Samma här.

Det kanske ligger lite i vad dom säger, men med TS ekonomi så borde det vara tjänstefel att inte låna ut till dom.
Vem ska då få låna pengar? Bill Gates?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.