Handelsbanken har det alternativet.
Vi har stationär dator.
Vi har just blivit av med Skandiabankens Bank ID på FIL. Tyvärr.
Skandiabankens erbjuder nu bara Mobilt Bank ID. Ej aktuellt för oss.
Vi har ej Smarta mobiler och enkel DORO är bar en "nödtelefon:

Men Bank ID via kort och dosa
Kan kanske vara ett OK -alternativ ?

Tacksan för tips
Det är inte lätt att få det att fungera utan Bank ID
/Axelman
 
Det borde funka. Hör med banken om det är något de räknar med att det blir kvar, det är ganska troligt att alla banker går mot mer mobilt.
Jag ganska säker på att Danske bank erbjuder kort eller dosa också.
 
Handelsbanken har Dosa (USB-ansluten) + kort för Bank-ID.
 
Vi har kontakt med Handelsbanken.
Men tycker du att DOSA KORT LÖSNINGEN FUNGERA OK ??
/a
 
C
Det funkar perfekt. Nordea har åtminstone tidigare haft s.k. Inloggningskort som i praktiken är BankID på kort helt gratis även för icke Nordea-kunder.
 
axelman axelman skrev:
Vi har kontakt med Handelsbanken.
Men tycker du att DOSA KORT LÖSNINGEN FUNGERA OK ??
/a
Har kört den under många år, inga direkta problem. Nytt kort skickas ut i god tid innan det gamla slutar att fungera.

Du kan läsa mer på bankens hemsida hur de olika alternativen fungera. För att få full funktion på Bank-ID måste dosan vara ansluten till datorn.

Tänk dock på att det är de mobila lösningarna som det "jobbas" med. De ger större flexibilitet.
Även om det tar emot för en del användare så fundera på en smart-telefon. Du får en bra android-telefon för 1500-2000 kr.
För aktivering av mobilt Bank-ID krävs det idag pass eller nationellt id-kort.
 
Har också Handelsbanken Bank-ID på kort/dosa och det fungerar bra. Använder det inte så ofta, men det krävs vid vissa större överföringar samt att det var VÄLDIGT bra när min mobil med mitt enda mobila bank-ID blev stulen....
 
3000 - 4000 känns ändå lite saftigt för att bara använda varsin telefon för att bara koppla upp oss ( hustrun och jag ) mot exempelvis 1177 och alla andra.
/a
 
Tidigare gick det att ha flera personers mobila Bank-ID i samma telefon. Nu är denna funktion av säkerhetsskäl borttagen.
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
BirgitS
axelman axelman skrev:
Vi har kontakt med Handelsbanken.
Men tycker du att DOSA KORT LÖSNINGEN FUNGERA OK ??
/a
Ja, det tycker jag, även om jag går allt mer mot att använda mobilt bank-id även när jag sitter vid datorn.
 
Fast Handelsbanken har som sagt som funktion att dosa och kort ska användas vid vissa tillfällen så det lär nog inte försvinna. Vissa avtal går inte att godkänna utan kort och dosa tex. Värt att poängtera är dock att datorn måste ha nyare operativsystem. Min firmadator som jag inte gör nå speciellt med och som bara har nå äldre går tex inte att köra dosa och sladd med längre. Men bara dosa och engångskoder man knappar fram går ju bra.
 
Fairlane
För att det ska vara BankID så ska dosan anslutas med sladd till datorn.
Möjligheten att använda dosa utan sladd är för andra saker än BankID, exempelvis fungerar det att logga in i internetbanken (den egna), men inte att logga in mot andra parter, som försäkringskassan etc.

Man kan säga att BankID är något som "alla" litar på och då krävs dosa, kort och sladd.
Säkerhetslösningen med dosa och kort utan sladd litar Handelsbanken på, den är deras egna lösning som bygger på en helt annan teknik.
 
  • Gilla
Holypain
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Du får en fullt duglig smart telefon för under 800 kronor, så varför du inte har en övergår mitt förstånd.
[länk]
Tack
Kan man ha samma nummer på båda telefonerna ?
Men i så fall kan man väl inte använda både mitt och hustruns "abonnemang" samtidigt ?
/ a
 
axelman axelman skrev:
Tack
Kan man ha samma nummer på båda telefonerna ?
Men i så fall kan man väl inte använda både mitt och hustruns "abonnemang" samtidigt ?
/ a
Bankid använder inte telefonnummret, det går över data, så det man behöver är antingen ett dataabbonemang 4G (i telefonabbonemanget) eller en wifi-koppling till telefonen med bankid:t.

Man kan ha samma bankid (eller rättare, samma persons olika bankid) på flera telefoner om man vill, men har ni varsitt så lägger man dom på varsin telefon, med olika telefonnummer, det fungerar.
 
Redigerat:
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.